Terkini: Dinding Utara Masjid Al-Aqsa Retak 7 Meter

Terkini: Dinding Utara Masjid Al-Aqsa Retak 7 Meter

APAKAH Masjid Al-Aqsa sekarang hanya tinggal menunggu roboh saja? Dari hari ke hari, menurut laporan Quds Press, dinding-dinding Al-Aqsa semakin retak, terutama di dinding sebelah utara. Quds Press menggambarkan situasi ini dengan menyebutnya sebagai sesuatu yang “serius.”

retakan yang jelas kelihatan

Aqsa landasan untuk abadi dan warisan yang dapat memenuhi keperluan untuk tempat suci Islam di Palestin mendedahkan bahawa retakan besar terlihat di dinding utara Masjid al-Aqsa.
Apa penyebab keretakan itu? Para penganalisis dan pakar menyatakan bahawa retakan itu hasil dari terus berlanjutan dengan penggalian yang dilakukan oleh Israel di dekat dinding, terutama di bawah sekolah Omari, yang terletak di dalam zon masjid.

dinding utara yang retak

Quds Press menekankan bahawa penggalian Israel sebenarnya lebih dari apa yang telah ditemui setakat ini, dan juga memberi amaran bahawa penerusan dari penggalian Israel telah menimbulkan ancaman langsung terhadap masjid, dan cepat atau lambat akan memberi kesan kepada kewujudannya. Walaupun demikian, Quds bersumpah akan mendedahkan amalan-amalan Israel terhadap Masjid. Sedangkan untuk memperbaiki masjid bukan sesuatu yang mudah seperti misalnya di Indonesia yang sering kali mendapatkan bantuan pendirian masjid dari negara-negara Arab.

Yayasan Al-Aqsa untuk Waqaf dan Warisan pada hari Isnin (8/1) telah memperingatkan bahawa adanya celah retakan besar di dinding Masjid Al-Aqsa sebelah utara. Retakan disebabkan oleh penggalian yang dilakukan terus menerus oleh Israel di sekeliling dan bawah komplek masjid tersebut.

Retakan yang ada di bagian tempat wudhu itu memanjang hingga 7 meter. Hari demi hari retakan semakin lebar dan meluas, seiring dengan penggalian yang dilakukan oleh Israel.

Pihak yayasan melaporkan, menurut saksi mata, penggalian di bawah sekolah Al-Umaria yang berada dalam komplek masjid dan di sekitar dinding utara masjid oleh Israel, belakangan ini semakin meningkat intensitasnya. Mereka menggali dan mengeruk tanah dalam jumlah besar dari daerah itu.

Pada saat yang sama, Israel membawa kayu-kayu lapis ke tempat itu melalui pintu luar yang, mengarah ke terowongan Dinding Barat di tengah-tengah Jalan Mujahidin–salah satu jalan di Kota Tua Yerusalem.

zaYayasan Al-Aqsa memperingatkan betapa seriusnya retakan di dinding sebelah utara tersebut. Mereka mendesak agar masyarakat Muslim, Arab dan Palestina segera mengambil tindakan guna menyelamatkan masjid.

Yayasan juga menekankan, bahwa penggalian ilegal yang dilakukan Israel merupakan bagian tidak terpisahkan dari upaya terang-terangan Israel menyerang Al-Aqsa. Pihak yayasan dalam waktu dekat juga akan mengungkapkan penggalian ilegal lain yang dilakukan Israel di Kota Tua Jerusalem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *