Connect with us

Semasa

Musa Aman Pergi lstana, Yakin Dpt Bentuk Krajaan Baru. Sekali Lain Pula Terjadl Dan Mereka Sendiri PeIik

Published

on

Terkini, seramai 33 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kecewa kerana pihak Istana Negeri tidak membenarkan mereka mengadap Yang di-Pertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin, hari ini.

Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR), Datuk Dr Jeffrey Kitingan yang mewakili semua Adun terbabit berkata, keadaan ini pelik dan mengecewakan kerana mereka memiliki majoriti yang cukup untuk membentuk kerajaan baharu.

Katanya, tujuan mereka bertemu dengan Juhar adalah bagi mendapatkan penjelasan berhubung pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN).

” Kami mempunyai majoriti yang cukup untuk membentuk kerajaan… pelik dan mengecewakan apabila pihak istana tidak membenarkan kami masuk (Istana Negeri).

” Sedangkan sebelum ini, wakil Perdana Menteri iaitu Datuk Seri Hamzah Zainudin sudah bertemu dengan TYT (Tuan Yang Terutama) dan menyatakan kami sudah ada majoriti.

” Semua 33 Adun ada di sini, bukan hanya surat tetapi juga badan mereka.. akan tetapi kami tidak dibenarkan masuk,” katanya ketika ditemui media, hari ini.

Sebaik saja sidang media selesai jam 5.30 petang tadi, semua kenderaan yang membawa seramai 33 ADUN beredar termasuk Tan Sri Musa Aman.

Sebelum itu, Musa bersama rombongannya tiba di Bulatan Nenas di Jalan Istana, Kota Kinabalu, jam 3.50 petang untuk mengadap TYT namun dihalang masuk sepasukan polis yang membuat kawalan di jalan berkenaan sejak semalam.

Sementara itu, Musa dalam sidang media di kediamannya, hari ini, mengumumkan mempunyai majoriti untuk membentuk kerajaan baharu dan mendakwa pembubaran DUN adalah tidak wajar.

Beliau berkata, pihaknya memperoleh sokongan 33 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) untuk membentuk kerajaan Sabah yang baharu.

Shafie Apdal pula kata TYT setuju DUN bubar

Pagi hari ini, Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, memaklumkan Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin memperkenankan permohonannya untuk pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah.

Beliau berkata, sehubungan itu, pilihan raya negeri akan diadakan dalam tempoh 60 hari.

Mohd Shafie membuat pengumuman berkenaan pada sidang media khas di Pusat Pentadbiran Negeri Sabah di Kota Kinabalu.

” Rakyat Sabah yang menentukan kerajaan Sabah,” katanya.

Terdahulu, Mohd Shafie mengadap Tun Juhar di Istana Negeri dan kenderaan yang membawa ketua menteri itu dilihat memasuki perkarangan istana pada jam 8.25 pagi.

Sumber : asiakini

Semasa

D0ktor Terkeejut Nampak Suami Jaga Roadbl0ck, Tak Sangka Sempat Pula Dia

Published

on

By

SEJAK kerajaan menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di kebanyakan negeri di semenanjung, pasukan polis giat melakukan sekatan jalan raya (SJR) serta rondaan bagi memastikan rakyat mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

Bagi sesetengah orang, pasti wujud perasaan gentar apabila terpaksa melalui SJR kerana bimbang akan ditahan atau disoal oleh anggota polis yang tegas.

Namun video tular baru-baru ini yang memperlihatkan seorang anggota polis membuat simbol ‘love’ dengan kedua-dua belah tangannya kepada seorang pemandu wanita, begitu mencvri tumpuan netizen.

Rata-rata netizen terhibur dengan video berkenaan dan menyifatkan aksi anggota polis itu sebagai sesuatu yang ‘cute’.

Mungkin ramai yang tidak tahu, anggota polis berkenaan sebenarnya adalah suami kepada pemandu wanita yang membuat rakaman tersebut dari dalam kereta yang dipandunya.

“Abang polis bagi ‘heart’ la kat kita hahaha. Macam ini la bila wife doktor, husband polis. Bertembung tepi jalan macam ini sajalah. Take care my husband. Jangan m4rah na, kita main phone sekejap je ni nak rakam. Jarang-jarang boleh rakam momen ni,” demikian kapsyen pada perkongsian asal yang dimuat naik di Facebook wanita berkenaan.

Dr Nik Farzana memuat naik video ‘sweet’ suaminya di Facebook.

Ketika berkongsi cerita dengan mStar, Dr Nik Farzana Abdullah berkata ketika itu dia sedang dalam perjalanan pulang dari tempat kerja di Klinik Kesihatan Seberang Jaya ke rumah yang terletak di Kulim, Kedah.

“Suami, Mohd Haniff tak tahu saya nak lalu dan saya pun tak tahu yang suami saya kerja roadblock hari itu. Sebab dia kerja berubah-berubah, sekejap ronda moto, sekejap MPV, sekejap jaga balai. Jadi tak jangka jumpa dia.

“Sepanjang PKP dan PKPB ni dia banyak kali buat roadblock tapi tak pernah bertembung. Ini baru pertama kali jumpa macam ini. Dan tak sangka dia tiba-tiba buat reaksi macam tu (simbol hati).

“Dia cam kereta. Saya tak main telefon bimbit masa memandu tapi bila tengok dia dari jauh, itu yang saya rakam,” jelas Dr Nik Farzana.

Anggota polis yang merupakan suami Dr Nik Farzana sempat membuat aksi ‘cute’ kepada isterinya itu.

Ibu kepada dua cahaya mata ini juga berkata, dia langsung tidak berniat untuk menul4rkan video berkenaan sebaliknya hanya memuat naik sebagai kenangan sendiri.

“Saya post hanya untuk simpanan sebab bagi saya ‘rare moment’ sangat dengan tiba-tiba suami buat reaksi macam itu pula. Mungkin kawan-kawan yang kongsi.

“Ada terbaca komen-komen yang kurang OK, cakap (polis) tak saman pulak main telefon. Saya harap sal4h faham itu dapat dirungkaikan.

“Kereta saya tak bergerak waktu rakam tu. Selepas melepasi roadblock, saya terus simpan telefon. Saya hanya muat naik ketika sampai rumah,” ujar doktor berusia 29 tahun ini.

Ada terbaca komen-komen yang kvrang OK, cakap (polis) tak sam4n pulak main telefon. Saya harap sal4h fah4m itu dapat dirungkaikan.

DR NIK FARZANA ABDULLAH

ISTERI

Mempunyai pasangan yang juga merupakan seorang petugas barisan hadapan, doktor ini turut mengakui mereka berdepan dengan cabaran terutama dari segi meluangkan masa bersama keluarga.

“Cabarannya dari segi penjagaan anak-anak. Kami dua-dua sibuk, tambahan pula tinggal jauh dari kedua ibu bapa kami. Jadi agak sukar nak tinggalkan anak-anak lama dengan pengasuh.

Dr Nik Farzana turut bertugas di lapangan untuk mengambil ujian calitan pesakit Cov1d-19.

“Kadang-kadang saya balik kerja, suami dah pergi kerja. Bertembung macam itu sajalah,” katanya yang pernah berkhidmat selama empat tahun di Hospital Kulim, sebelum ini.

Dalam pada itu, doktor ini yang turut bertugas di lapangan untuk melakukan ujian calitan (swab) menasihati rakyat Malaysia supaya mematuhi SOP dan kekal berada di rumah sekiranya tiada urusan penting.

“Kekal di rumah dan beri kerjasama sepenuhmya terhadap frontliner,” ujarnya lagi.

Klik link video

Sumber : m star

Continue Reading

Semasa

KWSP Akaun 1 Boleh Dikeluarkan. Ini Cara Dan Proses Bagaimana Untuk Keluarkan Dari Akaun

Published

on

By

KUALA LUMPUR: Individu layak boleh memohon pengeluaran simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) daripada Akaun 1, mulai bulan depan.

Jabatan Hal Ehwal Korporat KWSP dalam satu kenyataan memaklumkan, jika permohonan diluluskan, amaun boleh diakses sebanyak RM500 sebulan itu akan dikreditkan ke dalam akaun bank pemohon, bermula Januari tahun depan.

Tak Perlu Tunggu Pencen! Rupanya Ada 17 Jenis Pengeluaran KWSP Yang Ramai Orang Tak Tahu | YOY Network

Katanya, perincian mengenai akses untuk inisiatif pengeluaran itu yang dikenali sebagai i-Sinar, akan diumumkan pada Rabu depan.

“Kemudahan ini perlu dibuat berdasarkan satu perincian secara teliti bagi mengimbangi keperluan ahli menangani cabaran semasa dan memastikan simpanan persaraan untuk kesejahteraan masa hadapan.

“Perincian dan syarat kemudahan pengeluaran tambahan ini akan dibuat pada masa terdekat selepas keputusan akhir dimuktamadkan,” kata kenyataan itu.

Pengeluaran simpanan Akaun 1 tidak seharusnya menjadi satu-satunya cara untuk pencarum mendapatkan tunai bagi berdepan tempoh sukar COVID-19 - Alizakri. Foto NSTP

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, menerusi wawancara khas yang disiarkan TV3 baru baru ini, berkata beliau sudah meminta KWSP untuk memperhalusi cadangan pengeluaran daripada Akaun 1.

Katanya, ia dibuat selepas mendengar keluhan dan rintihan rakyat selepas kerajaan mengumumkan dalam Belanjawan 2021 bahawa hanya pengeluaran bersasar diberikan untuk Akaun 1.

Tengku Zafrul turut berkongsi data kira-kira 42 peratus daripada keseluruhan pencarum KWSP memiliki purata baki simpanan bawah RM5,000.

Permintaan untuk membenarkan pengeluaran Akaun 1 KWSP sebelum ini timbul selepas terdapat cadangan supaya kerajaan membenarkan pengeluaran wang dengan mengehadkan pengeluaran secara sekali keluar atau ‘one-off’ sehingga RM10,000 daripada akaun berkenaan.

Sumber : BHARIAN ONLINE

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

Continue Reading

Semasa

Dikatakan Terbabit SlNDlKET Haraam, AIha Alfa TampiI Memberitahu Sesuatu yg Mengejutkan

Published

on

By

Kecoh di media sosial mengenai penahanan lima rakan sejenayah termasuk seorang usahawan kosmetik pada Selalu lalu.

Ini selepas disyaki terbabit dengan sindiket penyeludupan d4dah methamphetamine rentas negara.

Menurut laporan Harian Metro, pasangan adik-beradik berusia 25 tahun dan 31 tahun yang menaiki sebuah kereta Ford Mustang.

Mereka ditangkap di sekitar Taman Serdang Perdana, Seri Kembangan, Serdang, Selangor.

“Hasil pemeriksaan ke atas kenderaan itu, polis berjaya merampas 120 bungkusan teh cina.

Ia mengandungi bahan disyaki dadah methamphetamine dengan anggaran berat 126.85 kilogram.

Dan nilai rampasan dianggarkan bernilai RM5 juta.

“Polis turut merampas sebuah kenderaan Ford Mustang dianggarkan bernilai RM500,000 yang didaftarkan di atas nama isteri kepada suspek kedua,”

Kata Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk Arjunaidi Mohamed.

Difahamkan, usahawan kosmetik di Kelantan itu menggunakan gelaran Datuk Seri.

Manakala adiknya adalah anggota tentera berpangkat biasa yang bertugas di ibu kota.

Bagaimanapun, semakan nama Datuk Seri pada kad perniagaan mendapati tiada dalam sistem yang berkemungkinan menggunakan gelaran palsu.

“Kedua-dua suspek tidak mempunyai rekod jenayah lampau dan ujian saringan urin negatif,” ujarnya.

Selain itu, tiga lagi suspek membabitkan dua warga tempatan dan seorang warga Indonesia berumur lingkungan 32 hingga 43 tahun.

Mereka turut ditahan dipercayai menjadi orang tengah sindiket berkenaan.

Tambah beliau, ketiga-tiga suspek positif dadah methamphetamine malah dua daripada suspek mempunyai rekod jenayah lampau dalam kes dadah dan jenayah.

Polis turut merampas tiga kenderaan Nissan Almera, kereta MPV Toyota Innova dan kereta Honda HRV.

Serta wang tunai berjumlah RM3,000 yang mana keseluruhan sitaan bernilai RM158,000.

Semua tangkapan ditahan reman selama tujuh hari mulai 11 November hingga 17 November dan kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Tinjuan di laman Facebook mendapati rata-rata warganet mula membuat pelbagai spekulasi.

Dimana cuba meneka siapa gerangan usahawan kosmetik tersebut dengan menggunakan ‘hint-hint’ diberikan.

Siapakah orangnya?

Jenuh fikir yang mana satu!

Macam2 ‘hint’ nak kena fikir

Rata rata netizenn berteka teki mencari siapakah gerangan usahawan tersebut dan secara tiba tiba nama Alha Alfa dikaitkan oleh netizenn.

Menerusi halaman facebook Alha Alfa beliau kongsikan beberapa tangkap layar dan beritahu bukan beliau orang yang dimaksudkan.

Dikatakan Terbabit Sindeket Haram, Alha Alfa Tampil Memberitahu Sesuatu yg Mengejutkan

Agak2 lah korg jgn lah nak main melvlu2 nak srang2 nak maln dm2 nak komen bukan2 kat ig sy..

Agak2 lah sy jual ddah..hahha main tngkap muat je..sy tgh huha2 ni tgh keje lagi..

Sorry guys nak sembvr tu, kaji dlu..xkn la sy sorg je pakai mustang kat malaysia ni..

Agak2 nak guna pakai gamba keta sy suka hati macamni.. ya allah..sedihhh.

Dikatakan Terbabit Sindeket Haram, Alha Alfa Tampil Memberitahu Sesuatu yg Mengejutkan

Komen Dari Orang Ramai

Org yg buat fltnah nie mmg bvsuk ati kt dato sbb skrng nie dato dh melonjak naik ke atas.

Kami yg mnjual product dato tau dato cmno……

Ini sume ujlan dr Allah…Jom kita same2 doa moga dato diberi kekuatan….

Jom kita submit doa di hari hujan nie moga ape mereka yg buat dato tue jatvh trsungkoq hendaknya.

Dikatakan Terbabit Sindeket Haram, Alha Alfa Tampil Memberitahu Sesuatu yg Mengejutkan

Cerita palsv cepat je tersebar… Pelikk la manusia ni…

Dato Alha Alfa ada je melepak dkt umh..siap baru makeup mawar lagi tuk abph.. Ayoooo uolss ni.

Sumber: Harian Metro (Ruwaida Md Zain) , Facebook

Continue Reading

Trending