Connect with us

Semasa

Rupanya Eira Aziera Ini Bukan Calang2 Orangnya, Rumah dia fuhhh, lain dari yg lain

Published

on

Vide0 terbaru Eira duk m4ki h4mun ada di bawah artikel ini.

Kini sudah kecoh di kebanyakkan media sosial tentang seorang influencer bernama Eira Aziera tentang sebuah video dimana dia telah dimarahi oleh pemilik sebuah restoren popular di Melaka kerana membuat LIVE di dalam kedai.

Klip rakaman video tersebut telah pon mendapat ratusan ribu jumlah tontonan dan ada yang mencecah lebih dari sejuta tontonan.

Eira Aziera ada memberitahu bahawa dia telah membuat LIVE untuk mempromosikan secara percuma untuk restoren tersebut dan untuk mempromosikan produk dia tetapi malangnya dia diminta untuk memberhentikan LIVE yang beliau sedang lakukan.

Oleh disebabkan itu Eira Aziera secara terus bangun dan tinggalkan kedai dan kecewa dengan layanan daripada pemilik kedai tersebut.

Perkara ini telah berlanjutan apabila ada warga netizen yang menyokong Eira Aziera dan ada yang tidak menyokong cara Eira Aziera itu.

Siapa yang mengikuti Eira Aziera pasti nya anda sudah tahu beliau merupakan seorang usahawan yang berjaya dan munkin telah pun menjadi jutawan. Tapi siapakah sebenarnya Eira Aziera ini?

Pada 20 Mac yang lalu,MAUKERJA MALAYSIA telah menemuramah beliau tentang apa yang terjadi sebelum Eira Aziera menjadi berjaya sekarang

Beliau hanya berkelulusan SPM sahaja dan dari awal memang minat beliau adalah kepada berniaga dan bukan makan gaji. Lebih dari 100 jenis perniagaan dia telah cuba dan rata rata nya gagal.

Menurut Eira Aziera lagi, selepas media sosial yang paling popular iaitu FCEBOOK telah memperkenalkan fungsi LIVE dia telah mengambil peluang untuk mempromosikan produk beliau. Dengan jumlah follower melebihi 500 ribu, Eira Aziera bukanlah calang calang orangnya.

Jom tengok video temuramah Eira Aziera.

Bisnes Facebook Live, ‘Lubuk Rezeki’ Luar Biasa

Siapa sangka ‘Facebook Live’ boleh dijadikan sumber pendapatan dan mampu mengubah kehidupan Eira Aziera Sekarang, anak jati Kedah ini semakin dikenali di media sosial kerana dirinya yang petah bercakap sambil berniaga secara LIVE.

Posted by Maukerja Malaysia on Thursday, March 19, 2020

Jom baca artikel seterusnya.

KANGAR – Kelazimannya sesebuah rumah dilengkapi dengan beberapa tingkap yang berperanan sebagai pengudaraan serta pencerahan ruang daripada cahaya matahari, namun sebuah rumah di Taman Koperasi di sini agak unik dan menarik perhatian sesiapa yang memandang kerana ia hanya mempunyai dua pintu tanpa sebarang tingkap.

Sekali pandang persis seperti sebuah gua, namun bagi seorang kontraktor elektrik, Mohamad Hanif Allah Pitchay, 42, beliau mempunyai alasan kuat mengapa rumahnya tidak mempunyai tingkap.

Mohamad Hanif berkata, sebelum ini rumahnya mempunyai tingkap seperti rumah lain, namun setelah dua kali dimasuki pencurii yang mengakibatkan kehilangan sejumlah wang dan motosikal, beliau mengambil keputusan “membuang’ semua tingkap pada hujung tahun lepas.

Ketika wartawan Bernama melangkah masuk ke ruang tamu rumah teres setingkat itu, mendapati suasana sedikit malap, cuma samar-samar cahaya matahari yang menerjah masuk menerusi pintu dan ruang udara kipas ekzos yang terdapat di rumah itu.

Mohammad Hanif menunjukkan rumahnya yang dibina tidak mempunyai tingkap ketika tinjauan Bernama ke rumahnya di Taman Koperasi, Kangar baru-baru ini. – Foto Bernama.

Mohammad Hanif menunjukkan rumahnya yang dibina tidak mempunyai tingkap ketika tinjauan Bernama ke rumahnya di Taman Koperasi, Kangar baru-baru ini. – Foto Bernama.

Mohamad Hanif yang menyambut mesra kehadiran Bernama memetik suis lampu di kiri pintu bagi menerangi suasana dalam rumah sungguhpun cahaya matahari memancar dengan terang di luar.

“Sebenarnya idea mengubah suai rumah menjadi tanpa tingkap juga datang daripada ibu saya, Habsah Mohd Gani di mana sebelum rumah ini dipecah masuk pencuri, beliau (ibunya) menganggap ruang tingkap sangat leceh untuk dijaga.

“Hari-hari emak saya asyik mengemas dan mengadu penat membersihkan kotoran debu di tingkap dan kerap membasuh langsir berkali-kali dan ini mendorong saya untuk membuang tingkap rumah,” katanya kepada Bernama baru-baru ini.

Kos mengubah suai rumah yang berkeluasan 20 kaki panjang dan 16 kaki lebar itu yang mempunyai dua ruang tamu, dua bilik air dan lima bilik tidur termasuk pejabat mini serta sebuah dapur menelan belanja hampir RM100,000.

Beliau berkata, apabila tiada tingkap kerja hariannya menjadi lebih mudah dan beliau gembira dengan kelainan rumahnya itu.

Mohamad Hanif berkata, beliau yang tinggal bersama ibunya berusia 72 tahun sering dihujani pertanyaan oleh jiran dan orang ramai tentang keadaan dan suasana dalaman rumah tanpa tingkap itu.

“Tidak dinafikan orang buat rumah ada tingkap nak bagi sejuk rumah, sebenarnya sama sahaja seperti rumah tidak bertingkap. Pada bahagian ruang tamu saya guna teknologi penyerap haba daripada bumbung manakala setiap bilik guna kipas eksoz dipasang bagi menarik keluar haba panas,” katanya.

Mohammad Hanif menunjukkan salah sebuah bilik di kediamannya yang langsung tidak mempunyai tingkap ketika tinjauan ke rumahnya di Taman Koperasi, Kangar baru-baru ini. – Foto Bernama

Mohammad Hanif menunjukkan salah sebuah bilik di kediamannya yang langsung tidak mempunyai tingkap ketika tinjauan ke rumahnya di Taman Koperasi, Kangar baru-baru ini. – Foto Bernama

Mohamad Hanif berkata, sebagai langkah keselamatan, beliau memasang kamera litar tertutup (CCTV) di sekitar rumahnya bagi mengesan kehadiran tetamu serta sistem penggera pada pintu hadapan dan pintu belakang.

Katanya, pada waktu siang lampu hanya dibuka untuk kegunaan tertentu sahaja kerana cahaya dari luar yang masuk sudah mencukupi.

Bukan itu sahaja, rumah unik ini juga turut memuatkan ‘rumah dalam rumah’ di mana wujud satu bilik khas sebagai rumah kucing lengkap dengan alat penghawa dingin.

Mohamad Hanif memelihara lebih10 ekor kucing Parsi dan berkata, beliau membina rumah kucing itu kerana kucingnya pernah dicurii sebelum ini. – Bernama

Vide0 trbaru beliau yg mngegarkan med1a S0sial.

Sebelum ini KECOH di media sosial mengenai video seorang usahawan yang juga influencer media sosial yang didakwa dihalau ketika membuat reviu produk di sebuah restoran popular.

Menerusi sebuah video yang tular, kedengaran beberapa suara yang melarang wanita tersebut daripada mempromosikan produk kecantikan di premis mereka.

“Kedai makan tak boleh buka produk-produk. Selepas makan balik, PKP (Perintah Kawalan Pergerakan),” kedengaran suara seorang wanita sebelum usahawan tersebut mengambil keputusan beredar dari restoran berkenaan.

Baru reda isu restoren 35, Influencer ini buat hal lagi bila buat
Usahawan kosmetik berusia 37 tahun itu memberitahu, dia sememangnya berpengalaman membuat reviu produk dalam membantu peniaga-peniaga tempatan secara dalam talian.

“Buat reviu produk ni boleh online di mana-mana, janji live. Masa tu saya bersama kira-kira 10 pengikut saya ada sekali nak makan di kedai tu.

Bukanlah suara saya kuat, tapi bila dah ramai tu, suasana jadi riuh sedikit sebab masing-masing dapat berkumpul bersama.

“Tapi tak sangka pula masa menunggu makanan sampai, pasangan suami isteri yang merupakan pengusaha kedai makan menengking saya dari jauh,”

Eira berkata, tindakannya meninggalkan premis berkenaan kerana rasa malu yang teramat kerana ia turut disaksikan rakan-rakannya dan pelanggan lain.

“Masa tu, ada lebih 10,000 followers mengikuti live saya dan mereka dapat dengar saya ditengking oleh pakcik dan makcik tu. Saya malu dan ambil keputusan angkat kaki.

“Sepanjang 14 tahun saya berniaga dan buat reviu, ini kali pertama saya dimalukan sebegitu. Saya bukannya pergi dari meja ke meja jual produk,” ujarnya yang berasal dari Alor Setar, Kedah.

Ibu seorang anak itu juga menjelaskan bahawa dia sepatutnya membuat reviu produk menerusi video penstriman secara langsung sambil menikmati makanan.

“Tapi masa tu makanan yang dipesan mereka belum sampai lagi. Kebiasaannya saya akan makan masa reviu di kedai sebab tempat awam. Sambil makan tu secara tidak langsung mempromosikan restoran tanpa bayaran.

“Ikutkan kalau saya buat reviu makanan di kedai, orang sanggup bayar RM2,000 untuk reviu setengah jam. Tapi saya buat percuma, kena maki pula.

“Kalau tak boleh buat reviu ke apa ke, pemilik kedai tu sepatutnya letak pelekat atau papan tanda siap-siap supaya pelanggan tahu.

“Dan mereka sepatutnya menegur saya secara baik, bukannya menengking dari jauh. Bukan pasal customer is always right tetapi ada adab untuk menegur, kalau tak datang sendiri tegur boleh minta pekerja lain wakilkan datang ke meja kami dan tegur,” katanya.

Sementara itu, anak kepada pengusaha restoran berkenaan ketika dihubungi mStar mengakui ketika kejadian ibunya meminta mereka beredar sekiranya mahu membuat reviu produk.

Wanita berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Illa kesal dengan tindakan Eira yang selamba membuat reviu produk di premis mereka tanpa kebenaran.

“Mereka datang ke restoran kami, tanpa minta izin tiba-tiba buat reviu produk. Suara dia pula tu kuat, sedangkan kami ada pelanggan-pelanggan lain ketika itu.

“Kedai kami pun ada undang-undang bukan boleh buat macam tu sesuka hati je. Tapi kami tak ada tengking dengan kata-kata kesat atau baling keluar produk mereka.

“Saya faham zaman sekarang semua nak buat live untuk reviu produk. Dalam video dapat dengar mak saya kata pasal PKP yang mana tak boleh lama-lama di kedai makan, jadi mereka kena ikut SOP (prosedur operasi standard) datang hanya untuk makan dan bukannya duduk lama buat reviu produk,” tambahnya.

Wanita berusia 37 tahun itu juga kesal berikutan video yang tular itu memberi imej buruk kepada bisnes restoran yang diusahakan ibu bapanya sejak 30 tahun lalu.

Baru reda isu restoren 35, Influencer ini buat hal lagi bila buat

“Kami tak suka cari masalah, tak suka cari publisiti. Dia nak buat reviu itu hak dia. Tapi janganlah viralkan video tu sehingga melingkupkan bisnes orang lain.

“Kalau tak suka, boleh pergi makan ke kedai lain tapi bukannya memburukkan kedai orang. Kami sekeluarga berniaga untuk cari makan,” katanya sambil menambah sejak insiden menjadi tular, mereka dihujani panggilan dan mesej dengan kata-kata kesat daripada individu tidak dikenali.

Sumber : Kepo bareng

Semasa

Seorang individu p0sitif selepas balik dari kundasang. Jabatan Kesihatan Kena Cari Sampai Empat Negeri Ini

Published

on

By

gambar sekadar hiasan

Jabatan Kesihatan negeri Kelantan (JKNK) mengesahkan seorang individu yang didapati positif C0vid 19

merupakan individu yang baru pulang bercuti di Kundasang, Sabah.

Pengarahnya, Dr Zaini Hussin berkata, kes tersebut dikesan semasa saringan terhadap individu dari kawasan

berisikoo (Sabah) yang dilakukan di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Kota Bharu, Kelantan.

Individu Lelaki Umur 49 Tahun

Menurutnya, kes ini membabitkan seorang lelaki, warganegara Malaysia berusia 49 tahun yang mempunyai

sejarah bercuti ke Kota Kinabalu dan Kundasang, Sabah pada 19 hingga 22 Sept lalu.

“Kes tidak mempunyai gejala dan telah dimasukkan ke Hospital Tumpat pada 23

September (semalam),” katanya kepada media di Kota Bharu, hari ini.

Sehubungan itu tambahnya, seramai 48 kontak rapat telah dikenal pasti

termasuk kontak dalam kalangan keluarga, kawan, tempat kerja dan dalam pesawat.

Gambar Hiasan

“Kontak-kontak ini adalah dari negeri Kelantan, Terengganu, Sabah dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Aktiviti kawalan dan siasatan lanjut punca jangkitan sedang dilakukan oleh Pejabat Kesihatan Daerah Kota Bharu,” jelasnya.

Zaini juga memaklumkan sehingga 24 Sept, sebanyak 161 kes disahkan C0vid 19 dikesan di negeri ini termasuk tiga kemaatian.

“Situasi semasa C0vid 19 di Kelantan masih terkawal dan masyarakat diminta supaya sentiasa mengikuti

perkembangan semasa berkaitan C0vid 19 yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia,”

katanya sambil mengingatkan orang ramai supaya sentiasa mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

Sumber : Mk

Continue Reading

Semasa

Vide0 Ketika Perutusan Khas PM tadi, Nampak Ada Sesuatu yg Tak Kena dgn Abah

Published

on

By

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan Bantuan Prihatin Nasional 2.0 dengan peruntukan hampir RM7 bilion.

Jelas beliau, bayaran BPN 2.0 akan dibuat dalam dua ansuran.

Pertamanya pada hujung bulan Oktober 2020 dan keduanya pada bulan Januari 2021.

“Bagi golongan B40, bayaran ansuran pertama bulan Oktober adalah sebanyak RM700.

Dan keduanya, pada bulan Januari 2021 adalah sebanyak RM300,”

Beliau berkata menerusi Pengumuman Kerangka Inisiatif Tambahan Khas: Kita Prihatin yang disiarkan secara langsung di sini hari ini.

Ini jumlah yang dapat

BPN 2.0 akan dibayar sebanyak RM1,000 kepada 3.7 juta isi rumah B40
RM500 kepada 3.8 juta kumpulan B40 bujang
RM600 kepada hampir 1.4 juta isi rumah M40
RM300 kepada 1.7 juta kumpulan M40 bujang

Sehubungan itu, Muhyiddin berkata, tiada permohonan yang perlu dibuat untuk mendapatkan bantuan BPN 2.0

Dan kerajaan akan menyalurkan bantuan secara terus kepada 10.6 juta penerima yang telah diluluskan di bawah BPN sebelum ini.

“Bagi mereka yang layak tetapi tidak pernah menerima BPN, kerajaan akan memberi peluang untuk rayuan dan permohonan baharu.

“Saya berharap dengan adanya bantuan tambahan ini, saudara dan saudari dapat menarik sedikit nafas lega dalam menampung perbelanjaan harian saudara saudari dan seisi keluarga,” ujar beliau.

Bantuan itu difahamkan akan dikreditkan secara ansuran sebanyak dua kali dengan pembayaran kali pertama akan dilakukan pada penghujung Oktober 2020 dan pembayaran kali kedua pada Januari 2021.

Penerima BPN Tidak Perlu Memohon

Mengulas mengenai perkara itu, perdana menteri menjelaskan mereka yang pernah menerima bantuan itu sebelum ini tidak perlu membuat permohonan baru.

Dimana ianya akan dikreditkan terus ke dalam akaun bank mereka.

Manakala individu-individu yang belum pernah menerima bantuan itu pula berpeluang untuk membuat rayuan.

Cara Membuat Rayuan Bantuan Prihatin Nasional

Rayuan boleh dibuat di cawangan LHDN , secara emel ataupun secara online di laman rasmi LHDN

Jika status anda lulus, tiada apa yang perlu dirisaukan.

Namun, sekiranya status anda Tidak Layak atau Tiada Rekod, anda masih berpeluang untuk membuat rayuan atau permohonan baru.

Bagi yang berstatus Tidak Lulus, namun memiliki cukup syarat untuk menerima BPN, anda berpeluang untuk membuat rayuan.

Anda boleh membuat permohonan rayuan melalui portal rasmi BPN.

Berikut disertakan cara untuk membuat rayuan BPN dengan mudah.

Ketika Perutusan Khas PM tadi, Nampak Ada Sesuatu yg Tak Kena dgn Abah

Hari ini PM Muhyiddin Yassin telah membuat satu sidang media perutusan khas tentang keadaan ekonomi negara Malaysia sekarang.

Beliau telah umumkan beberapa pakej bantuan rakyat yang boleh meringankan beban sepanjang PKPP ini.

Perutusan khas kali ini agak lama kerana beliau terpaksa membentangkan beberapa pakej.

Dan ketika hampir hujung sidang siaran langsung itu netizen perasan ada sesuatu yang tidak kena dengan PM kesayangan rakyat.

Ketika sidang Perutusan Khas, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin jelas kelihatan bahawa beliau tidak sihat.

Di dalam siaran langsung tersebut beberapa kali ‘Abah’ Muhyiddin Yassin berdehem kerana tidak selesa di tekak.

Walaupun banyak kali PM Muhyiddin Yassin berdehem seperti tekak tidak selesa, beliau tidak meminum air.

Kelihatan juga beliau kurang nampak dan tidak seperti ini ketika membaca skrip.

Ada beberapa netizen beritahu jelas kelihatan juga wajah Tan Sri Muhyiddin Yassin pucat dan tidak sihat.

Rata rata netizen yang mengikuti siaran langsung mendoakan agar Perdana Menteri kita berehat.

Perdana Menteri akhiri perutusan beliau adalah untuk kita (rakyat) menjaga sesama kita sendiri.

Kita tidak boleh mengharapkan negara lain kerana mereka juga masih bergelut.

Beliau beritahu perutusan khas yang dibuat hari ini adalah kerana kerajaan mendengar rintihan rakyat.

PM Muhyiddin juga memberitahu kerajaan sekarang stabil untuk membantu rakyat.

Video Penuh :

LIVE | Perutusan Khas KITA PRIHATIN oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin

LIVE | Perutusan Khas KITA PRIHATIN oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin YassinKredit : RTM

Posted by Malaysia Gazette on Tuesday, September 22, 2020

Continue Reading

Semasa

PM umum BPN 2.0 Berjumlah 7 bilion, Ini Cara untuk Memohon

Published

on

By

Kuala Lumpur: Selepas hampir dua jam pengumuman Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa beliau berjaya mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan baharu.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kelihatan tenang dan bersahaja ketika menyampaikan Perutusan Khas Kita Prihatin.

Muhyiddin menyampaikan perutusan khas itu pada jam 2.30 petang dan disaksikan secara langsung menerusi siaran televisyen utama dan melalui laman sosial.

Dalam perutusannya, Muhyiddin tidak menyentuh langsung mengenai isu politik.

Terutama membabitkan pembubaran parlimen seperti dijangka berikutan pengumuman Anwar.

Beliau mengumumkan inisiatif bantuan tambahan kepada empat kategori golongan bagi mengurangkan beban rakyat menghadapi impak Covid-19.

Di penghujung ucapannya, Muhyiddin meminta rakyat Malaysia menolak tindakan membuta tuli segelintir ahli politik yang menjejas pelan pemulihan ekonomi yang sedang berjalan.

“Apa yang perlu ialah sebuah kerajaan yang stabil dan teguh dengan sokongan dan dokongan saudara dan saudari sekalian.

Ini penting supaya lebih banyak inisiatif untuk memulihkan ekonomi.

Dan membantu rakyat jelata dapat dilaksanakan dengan berkesan oleh kerajaan.

“Saya merayu saudara dan saudari sekalian supaya menolak tindakan membuta tuli segelintir ahli politik yang sengaja mahu menjejaskan kestabilan politik.

Dan pelan pemulihan ekonomi negara yang sedang dilaksanakan dengan baik pada masa ini.

“InsyaAllah, kita boleh melakar masa depan yang lebih baik dari semalam.

Saya yakin dan percaya kepada kekuatan semangat kita sebagai rakyat Malaysia.

Marilah kita bersama-sama mendoakan kemakmuran negara kita dan kesejahteraan seluruh rakyat.

Mudah-mudahan pakej Kita Prihatin ini akan dapat memberikan manfaat yang besar kepada saudara dan saudari sekalian,” katanya.

Sementara itu, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin menerusi Twitter berkata, tiada apa yang tumbang atau jatuh.

“Baru selesai mesyuarat Jemaah Menteri. Tidak ada apa-apa yang tumbang atau jatuh,” katanya.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M Saravanan turut membuat ciapan ringkas:

“Tiada apa yang perlu dibimbangkan. Saya berada dalam mesyuarat (Jemaah Menteri), sibuk merancang demi rakyat bersama Perdana Menteri,” katanya.

Anwar dalam sidang media khas hari ini berkata, beliau yakin mempunyai majoriti hampir dua pertiga Ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan baharu.

Beliau berkata, sokongan yang dianggap kukuh dan meyakinkan itu akan dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong (YDPA).

Ini sebaik baginda keluar daripada Institut Jantung Negara (IJN).

“Sebenarnya saya mendapat perkenan mengadap baginda Selasa pada jam 11 pagi.

Namun terpaksa ditangguhkan selepas baginda menerima rawatan di IJN.

“Dengan sokongan dan majoriti kukuh serta meyakinkan ini, bermakna kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin jatuh,” katanya.

Kekal tenang dengan perkembangan politk semasa, PM umum BPN 2.0

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan Bantuan Prihatin Nasional 2.0 dengan peruntukan hampir RM7 bilion.

Jelas beliau, bayaran BPN 2.0 akan dibuat dalam dua ansuran.

Pertamanya pada hujung bulan Oktober 2020 dan keduanya pada bulan Januari 2021.

“Bagi golongan B40, bayaran ansuran pertama bulan Oktober adalah sebanyak RM700.

Dan keduanya, pada bulan Januari 2021 adalah sebanyak RM300,”

Beliau berkata menerusi Pengumuman Kerangka Inisiatif Tambahan Khas: Kita Prihatin yang disiarkan secara langsung di sini hari ini.

Ini jumlah yang dapat

BPN 2.0 akan dibayar sebanyak RM1,000 kepada 3.7 juta isi rumah B40
RM500 kepada 3.8 juta kumpulan B40 bujang
RM600 kepada hampir 1.4 juta isi rumah M40
RM300 kepada 1.7 juta kumpulan M40 bujang

Sehubungan itu, Muhyiddin berkata, tiada permohonan yang perlu dibuat untuk mendapatkan bantuan BPN 2.0

Dan kerajaan akan menyalurkan bantuan secara terus kepada 10.6 juta penerima yang telah diluluskan di bawah BPN sebelum ini.

“Bagi mereka yang layak tetapi tidak pernah menerima BPN, kerajaan akan memberi peluang untuk rayuan dan permohonan baharu.

“Saya berharap dengan adanya bantuan tambahan ini, saudara dan saudari dapat menarik sedikit nafas lega dalam menampung perbelanjaan harian saudara saudari dan seisi keluarga,” ujar beliau.

Bantuan itu difahamkan akan dikreditkan secara ansuran sebanyak dua kali dengan pembayaran kali pertama akan dilakukan pada penghujung Oktober 2020 dan pembayaran kali kedua pada Januari 2021.

Penerima BPN Tidak Perlu Memohon

Mengulas mengenai perkara itu, perdana menteri menjelaskan mereka yang pernah menerima bantuan itu sebelum ini tidak perlu membuat permohonan baru.

Dimana ianya akan dikreditkan terus ke dalam akaun bank mereka.

Manakala individu-individu yang belum pernah menerima bantuan itu pula berpeluang untuk membuat rayuan.

Cara Membuat Rayuan Bantuan Prihatin Nasional

Rayuan boleh dibuat di cawangan LHDN , secara emel ataupun secara online di laman rasmi LHDN

Jika status anda lulus, tiada apa yang perlu dirisaukan.

Namun, sekiranya status anda Tidak Layak atau Tiada Rekod, anda masih berpeluang untuk membuat rayuan atau permohonan baru.

Bagi yang berstatus Tidak Lulus, namun memiliki cukup syarat untuk menerima BPN, anda berpeluang untuk membuat rayuan.

Anda boleh membuat permohonan rayuan melalui portal rasmi BPN.

Berikut disertakan cara untuk membuat rayuan BPN dengan mudah.

Senarai Dokumen Sokongan yand diperlukan

1 )Pemohon sebagai pasangan di permohonan yang sama

i. Borang Permohonan BPN
ii. Sijil Kahwin / Sijil Cerai bagi mengesahkan Maklumat pasangan
Jika bekerja boleh kemukakan slip gaji terkini bagi penentuan kelayakan

2) Pasangan telah memohon sebagai Ibu Bapa Tunggal /Bujang 

i. Borang Permohonan BPN
ii. Sijil Cerai / Kahwin / Kematian / dokumen pendaftaran perceraian

Jika bekerja boleh kemukakan slip gaji terkini bagi penentuan kelayakan

3) Kahwin dengan maklumat perkahwinan yang sama  

i. Borang Permohonan BPN
ii. Sijil Kahwin

Jika bekerja boleh kemukakan slip gaji terkini bagi penentuan kelayakan

4) Kahwin dengan maklumat perkahwinan yang berbeza   

i. Borang Permohonan BPN
ii. Sijil Kahwin

Jika bekerja boleh kemukakan slip gaji terkini bagi penentuan kelayakan

5) Kahwin dengan maklumat pasangan yang sama   

i. Borang Permohonan BPN
ii. Sijil Kahwin / Cerai / Kematian

Jika bekerja boleh kemukakan slip gaji terkini bagi penentuan kelayakan

6)  Pasangan telah memohon  

i. Borang Permohonan BPN
ii. Sijil Cerai / kahwin / kematian / dokumen pendaftaran perceraian

Jika bekerja boleh kemukakan slip gaji terkini bagi penentuan kelayakan

             

Sumber : lamanmayapw

Continue Reading

Trending