Connect with us

Semasa

Rupanya Eira Aziera Ini Bukan Calang2 Orangnya, Rumah dia fuhhh, lain dari yg lain

Published

on

Vide0 terbaru Eira duk m4ki h4mun ada di bawah artikel ini.

Kini sudah kecoh di kebanyakkan media sosial tentang seorang influencer bernama Eira Aziera tentang sebuah video dimana dia telah dimarahi oleh pemilik sebuah restoren popular di Melaka kerana membuat LIVE di dalam kedai.

Klip rakaman video tersebut telah pon mendapat ratusan ribu jumlah tontonan dan ada yang mencecah lebih dari sejuta tontonan.

Eira Aziera ada memberitahu bahawa dia telah membuat LIVE untuk mempromosikan secara percuma untuk restoren tersebut dan untuk mempromosikan produk dia tetapi malangnya dia diminta untuk memberhentikan LIVE yang beliau sedang lakukan.

Oleh disebabkan itu Eira Aziera secara terus bangun dan tinggalkan kedai dan kecewa dengan layanan daripada pemilik kedai tersebut.

Perkara ini telah berlanjutan apabila ada warga netizen yang menyokong Eira Aziera dan ada yang tidak menyokong cara Eira Aziera itu.

Siapa yang mengikuti Eira Aziera pasti nya anda sudah tahu beliau merupakan seorang usahawan yang berjaya dan munkin telah pun menjadi jutawan. Tapi siapakah sebenarnya Eira Aziera ini?

Pada 20 Mac yang lalu,MAUKERJA MALAYSIA telah menemuramah beliau tentang apa yang terjadi sebelum Eira Aziera menjadi berjaya sekarang

Beliau hanya berkelulusan SPM sahaja dan dari awal memang minat beliau adalah kepada berniaga dan bukan makan gaji. Lebih dari 100 jenis perniagaan dia telah cuba dan rata rata nya gagal.

Menurut Eira Aziera lagi, selepas media sosial yang paling popular iaitu FCEBOOK telah memperkenalkan fungsi LIVE dia telah mengambil peluang untuk mempromosikan produk beliau. Dengan jumlah follower melebihi 500 ribu, Eira Aziera bukanlah calang calang orangnya.

Jom tengok video temuramah Eira Aziera.

Bisnes Facebook Live, ‘Lubuk Rezeki’ Luar Biasa

Siapa sangka ‘Facebook Live’ boleh dijadikan sumber pendapatan dan mampu mengubah kehidupan Eira Aziera Sekarang, anak jati Kedah ini semakin dikenali di media sosial kerana dirinya yang petah bercakap sambil berniaga secara LIVE.

Posted by Maukerja Malaysia on Thursday, March 19, 2020

Jom baca artikel seterusnya.

KANGAR – Kelazimannya sesebuah rumah dilengkapi dengan beberapa tingkap yang berperanan sebagai pengudaraan serta pencerahan ruang daripada cahaya matahari, namun sebuah rumah di Taman Koperasi di sini agak unik dan menarik perhatian sesiapa yang memandang kerana ia hanya mempunyai dua pintu tanpa sebarang tingkap.

Sekali pandang persis seperti sebuah gua, namun bagi seorang kontraktor elektrik, Mohamad Hanif Allah Pitchay, 42, beliau mempunyai alasan kuat mengapa rumahnya tidak mempunyai tingkap.

Mohamad Hanif berkata, sebelum ini rumahnya mempunyai tingkap seperti rumah lain, namun setelah dua kali dimasuki pencurii yang mengakibatkan kehilangan sejumlah wang dan motosikal, beliau mengambil keputusan “membuang’ semua tingkap pada hujung tahun lepas.

Ketika wartawan Bernama melangkah masuk ke ruang tamu rumah teres setingkat itu, mendapati suasana sedikit malap, cuma samar-samar cahaya matahari yang menerjah masuk menerusi pintu dan ruang udara kipas ekzos yang terdapat di rumah itu.

Mohammad Hanif menunjukkan rumahnya yang dibina tidak mempunyai tingkap ketika tinjauan Bernama ke rumahnya di Taman Koperasi, Kangar baru-baru ini. – Foto Bernama.

Mohammad Hanif menunjukkan rumahnya yang dibina tidak mempunyai tingkap ketika tinjauan Bernama ke rumahnya di Taman Koperasi, Kangar baru-baru ini. – Foto Bernama.

Mohamad Hanif yang menyambut mesra kehadiran Bernama memetik suis lampu di kiri pintu bagi menerangi suasana dalam rumah sungguhpun cahaya matahari memancar dengan terang di luar.

“Sebenarnya idea mengubah suai rumah menjadi tanpa tingkap juga datang daripada ibu saya, Habsah Mohd Gani di mana sebelum rumah ini dipecah masuk pencuri, beliau (ibunya) menganggap ruang tingkap sangat leceh untuk dijaga.

“Hari-hari emak saya asyik mengemas dan mengadu penat membersihkan kotoran debu di tingkap dan kerap membasuh langsir berkali-kali dan ini mendorong saya untuk membuang tingkap rumah,” katanya kepada Bernama baru-baru ini.

Kos mengubah suai rumah yang berkeluasan 20 kaki panjang dan 16 kaki lebar itu yang mempunyai dua ruang tamu, dua bilik air dan lima bilik tidur termasuk pejabat mini serta sebuah dapur menelan belanja hampir RM100,000.

Beliau berkata, apabila tiada tingkap kerja hariannya menjadi lebih mudah dan beliau gembira dengan kelainan rumahnya itu.

Mohamad Hanif berkata, beliau yang tinggal bersama ibunya berusia 72 tahun sering dihujani pertanyaan oleh jiran dan orang ramai tentang keadaan dan suasana dalaman rumah tanpa tingkap itu.

“Tidak dinafikan orang buat rumah ada tingkap nak bagi sejuk rumah, sebenarnya sama sahaja seperti rumah tidak bertingkap. Pada bahagian ruang tamu saya guna teknologi penyerap haba daripada bumbung manakala setiap bilik guna kipas eksoz dipasang bagi menarik keluar haba panas,” katanya.

Mohammad Hanif menunjukkan salah sebuah bilik di kediamannya yang langsung tidak mempunyai tingkap ketika tinjauan ke rumahnya di Taman Koperasi, Kangar baru-baru ini. – Foto Bernama

Mohammad Hanif menunjukkan salah sebuah bilik di kediamannya yang langsung tidak mempunyai tingkap ketika tinjauan ke rumahnya di Taman Koperasi, Kangar baru-baru ini. – Foto Bernama

Mohamad Hanif berkata, sebagai langkah keselamatan, beliau memasang kamera litar tertutup (CCTV) di sekitar rumahnya bagi mengesan kehadiran tetamu serta sistem penggera pada pintu hadapan dan pintu belakang.

Katanya, pada waktu siang lampu hanya dibuka untuk kegunaan tertentu sahaja kerana cahaya dari luar yang masuk sudah mencukupi.

Bukan itu sahaja, rumah unik ini juga turut memuatkan ‘rumah dalam rumah’ di mana wujud satu bilik khas sebagai rumah kucing lengkap dengan alat penghawa dingin.

Mohamad Hanif memelihara lebih10 ekor kucing Parsi dan berkata, beliau membina rumah kucing itu kerana kucingnya pernah dicurii sebelum ini. – Bernama

Vide0 trbaru beliau yg mngegarkan med1a S0sial.

Sebelum ini KECOH di media sosial mengenai video seorang usahawan yang juga influencer media sosial yang didakwa dihalau ketika membuat reviu produk di sebuah restoran popular.

Menerusi sebuah video yang tular, kedengaran beberapa suara yang melarang wanita tersebut daripada mempromosikan produk kecantikan di premis mereka.

“Kedai makan tak boleh buka produk-produk. Selepas makan balik, PKP (Perintah Kawalan Pergerakan),” kedengaran suara seorang wanita sebelum usahawan tersebut mengambil keputusan beredar dari restoran berkenaan.

Baru reda isu restoren 35, Influencer ini buat hal lagi bila buat
Usahawan kosmetik berusia 37 tahun itu memberitahu, dia sememangnya berpengalaman membuat reviu produk dalam membantu peniaga-peniaga tempatan secara dalam talian.

“Buat reviu produk ni boleh online di mana-mana, janji live. Masa tu saya bersama kira-kira 10 pengikut saya ada sekali nak makan di kedai tu.

Bukanlah suara saya kuat, tapi bila dah ramai tu, suasana jadi riuh sedikit sebab masing-masing dapat berkumpul bersama.

“Tapi tak sangka pula masa menunggu makanan sampai, pasangan suami isteri yang merupakan pengusaha kedai makan menengking saya dari jauh,”

Eira berkata, tindakannya meninggalkan premis berkenaan kerana rasa malu yang teramat kerana ia turut disaksikan rakan-rakannya dan pelanggan lain.

“Masa tu, ada lebih 10,000 followers mengikuti live saya dan mereka dapat dengar saya ditengking oleh pakcik dan makcik tu. Saya malu dan ambil keputusan angkat kaki.

“Sepanjang 14 tahun saya berniaga dan buat reviu, ini kali pertama saya dimalukan sebegitu. Saya bukannya pergi dari meja ke meja jual produk,” ujarnya yang berasal dari Alor Setar, Kedah.

Ibu seorang anak itu juga menjelaskan bahawa dia sepatutnya membuat reviu produk menerusi video penstriman secara langsung sambil menikmati makanan.

“Tapi masa tu makanan yang dipesan mereka belum sampai lagi. Kebiasaannya saya akan makan masa reviu di kedai sebab tempat awam. Sambil makan tu secara tidak langsung mempromosikan restoran tanpa bayaran.

“Ikutkan kalau saya buat reviu makanan di kedai, orang sanggup bayar RM2,000 untuk reviu setengah jam. Tapi saya buat percuma, kena maki pula.

“Kalau tak boleh buat reviu ke apa ke, pemilik kedai tu sepatutnya letak pelekat atau papan tanda siap-siap supaya pelanggan tahu.

“Dan mereka sepatutnya menegur saya secara baik, bukannya menengking dari jauh. Bukan pasal customer is always right tetapi ada adab untuk menegur, kalau tak datang sendiri tegur boleh minta pekerja lain wakilkan datang ke meja kami dan tegur,” katanya.

Sementara itu, anak kepada pengusaha restoran berkenaan ketika dihubungi mStar mengakui ketika kejadian ibunya meminta mereka beredar sekiranya mahu membuat reviu produk.

Wanita berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Illa kesal dengan tindakan Eira yang selamba membuat reviu produk di premis mereka tanpa kebenaran.

“Mereka datang ke restoran kami, tanpa minta izin tiba-tiba buat reviu produk. Suara dia pula tu kuat, sedangkan kami ada pelanggan-pelanggan lain ketika itu.

“Kedai kami pun ada undang-undang bukan boleh buat macam tu sesuka hati je. Tapi kami tak ada tengking dengan kata-kata kesat atau baling keluar produk mereka.

“Saya faham zaman sekarang semua nak buat live untuk reviu produk. Dalam video dapat dengar mak saya kata pasal PKP yang mana tak boleh lama-lama di kedai makan, jadi mereka kena ikut SOP (prosedur operasi standard) datang hanya untuk makan dan bukannya duduk lama buat reviu produk,” tambahnya.

Wanita berusia 37 tahun itu juga kesal berikutan video yang tular itu memberi imej buruk kepada bisnes restoran yang diusahakan ibu bapanya sejak 30 tahun lalu.

Baru reda isu restoren 35, Influencer ini buat hal lagi bila buat

“Kami tak suka cari masalah, tak suka cari publisiti. Dia nak buat reviu itu hak dia. Tapi janganlah viralkan video tu sehingga melingkupkan bisnes orang lain.

“Kalau tak suka, boleh pergi makan ke kedai lain tapi bukannya memburukkan kedai orang. Kami sekeluarga berniaga untuk cari makan,” katanya sambil menambah sejak insiden menjadi tular, mereka dihujani panggilan dan mesej dengan kata-kata kesat daripada individu tidak dikenali.

Sumber : Kepo bareng

Semasa

D0ktor Terkeejut Nampak Suami Jaga Roadbl0ck, Tak Sangka Sempat Pula Dia

Published

on

By

SEJAK kerajaan menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di kebanyakan negeri di semenanjung, pasukan polis giat melakukan sekatan jalan raya (SJR) serta rondaan bagi memastikan rakyat mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

Bagi sesetengah orang, pasti wujud perasaan gentar apabila terpaksa melalui SJR kerana bimbang akan ditahan atau disoal oleh anggota polis yang tegas.

Namun video tular baru-baru ini yang memperlihatkan seorang anggota polis membuat simbol ‘love’ dengan kedua-dua belah tangannya kepada seorang pemandu wanita, begitu mencvri tumpuan netizen.

Rata-rata netizen terhibur dengan video berkenaan dan menyifatkan aksi anggota polis itu sebagai sesuatu yang ‘cute’.

Mungkin ramai yang tidak tahu, anggota polis berkenaan sebenarnya adalah suami kepada pemandu wanita yang membuat rakaman tersebut dari dalam kereta yang dipandunya.

“Abang polis bagi ‘heart’ la kat kita hahaha. Macam ini la bila wife doktor, husband polis. Bertembung tepi jalan macam ini sajalah. Take care my husband. Jangan m4rah na, kita main phone sekejap je ni nak rakam. Jarang-jarang boleh rakam momen ni,” demikian kapsyen pada perkongsian asal yang dimuat naik di Facebook wanita berkenaan.

Dr Nik Farzana memuat naik video ‘sweet’ suaminya di Facebook.

Ketika berkongsi cerita dengan mStar, Dr Nik Farzana Abdullah berkata ketika itu dia sedang dalam perjalanan pulang dari tempat kerja di Klinik Kesihatan Seberang Jaya ke rumah yang terletak di Kulim, Kedah.

“Suami, Mohd Haniff tak tahu saya nak lalu dan saya pun tak tahu yang suami saya kerja roadblock hari itu. Sebab dia kerja berubah-berubah, sekejap ronda moto, sekejap MPV, sekejap jaga balai. Jadi tak jangka jumpa dia.

“Sepanjang PKP dan PKPB ni dia banyak kali buat roadblock tapi tak pernah bertembung. Ini baru pertama kali jumpa macam ini. Dan tak sangka dia tiba-tiba buat reaksi macam tu (simbol hati).

“Dia cam kereta. Saya tak main telefon bimbit masa memandu tapi bila tengok dia dari jauh, itu yang saya rakam,” jelas Dr Nik Farzana.

Anggota polis yang merupakan suami Dr Nik Farzana sempat membuat aksi ‘cute’ kepada isterinya itu.

Ibu kepada dua cahaya mata ini juga berkata, dia langsung tidak berniat untuk menul4rkan video berkenaan sebaliknya hanya memuat naik sebagai kenangan sendiri.

“Saya post hanya untuk simpanan sebab bagi saya ‘rare moment’ sangat dengan tiba-tiba suami buat reaksi macam itu pula. Mungkin kawan-kawan yang kongsi.

“Ada terbaca komen-komen yang kurang OK, cakap (polis) tak saman pulak main telefon. Saya harap sal4h faham itu dapat dirungkaikan.

“Kereta saya tak bergerak waktu rakam tu. Selepas melepasi roadblock, saya terus simpan telefon. Saya hanya muat naik ketika sampai rumah,” ujar doktor berusia 29 tahun ini.

Ada terbaca komen-komen yang kvrang OK, cakap (polis) tak sam4n pulak main telefon. Saya harap sal4h fah4m itu dapat dirungkaikan.

DR NIK FARZANA ABDULLAH

ISTERI

Mempunyai pasangan yang juga merupakan seorang petugas barisan hadapan, doktor ini turut mengakui mereka berdepan dengan cabaran terutama dari segi meluangkan masa bersama keluarga.

“Cabarannya dari segi penjagaan anak-anak. Kami dua-dua sibuk, tambahan pula tinggal jauh dari kedua ibu bapa kami. Jadi agak sukar nak tinggalkan anak-anak lama dengan pengasuh.

Dr Nik Farzana turut bertugas di lapangan untuk mengambil ujian calitan pesakit Cov1d-19.

“Kadang-kadang saya balik kerja, suami dah pergi kerja. Bertembung macam itu sajalah,” katanya yang pernah berkhidmat selama empat tahun di Hospital Kulim, sebelum ini.

Dalam pada itu, doktor ini yang turut bertugas di lapangan untuk melakukan ujian calitan (swab) menasihati rakyat Malaysia supaya mematuhi SOP dan kekal berada di rumah sekiranya tiada urusan penting.

“Kekal di rumah dan beri kerjasama sepenuhmya terhadap frontliner,” ujarnya lagi.

Klik link video

Sumber : m star

Continue Reading

Semasa

KWSP Akaun 1 Boleh Dikeluarkan. Ini Cara Dan Proses Bagaimana Untuk Keluarkan Dari Akaun

Published

on

By

KUALA LUMPUR: Individu layak boleh memohon pengeluaran simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) daripada Akaun 1, mulai bulan depan.

Jabatan Hal Ehwal Korporat KWSP dalam satu kenyataan memaklumkan, jika permohonan diluluskan, amaun boleh diakses sebanyak RM500 sebulan itu akan dikreditkan ke dalam akaun bank pemohon, bermula Januari tahun depan.

Tak Perlu Tunggu Pencen! Rupanya Ada 17 Jenis Pengeluaran KWSP Yang Ramai Orang Tak Tahu | YOY Network

Katanya, perincian mengenai akses untuk inisiatif pengeluaran itu yang dikenali sebagai i-Sinar, akan diumumkan pada Rabu depan.

“Kemudahan ini perlu dibuat berdasarkan satu perincian secara teliti bagi mengimbangi keperluan ahli menangani cabaran semasa dan memastikan simpanan persaraan untuk kesejahteraan masa hadapan.

“Perincian dan syarat kemudahan pengeluaran tambahan ini akan dibuat pada masa terdekat selepas keputusan akhir dimuktamadkan,” kata kenyataan itu.

Pengeluaran simpanan Akaun 1 tidak seharusnya menjadi satu-satunya cara untuk pencarum mendapatkan tunai bagi berdepan tempoh sukar COVID-19 - Alizakri. Foto NSTP

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, menerusi wawancara khas yang disiarkan TV3 baru baru ini, berkata beliau sudah meminta KWSP untuk memperhalusi cadangan pengeluaran daripada Akaun 1.

Katanya, ia dibuat selepas mendengar keluhan dan rintihan rakyat selepas kerajaan mengumumkan dalam Belanjawan 2021 bahawa hanya pengeluaran bersasar diberikan untuk Akaun 1.

Tengku Zafrul turut berkongsi data kira-kira 42 peratus daripada keseluruhan pencarum KWSP memiliki purata baki simpanan bawah RM5,000.

Permintaan untuk membenarkan pengeluaran Akaun 1 KWSP sebelum ini timbul selepas terdapat cadangan supaya kerajaan membenarkan pengeluaran wang dengan mengehadkan pengeluaran secara sekali keluar atau ‘one-off’ sehingga RM10,000 daripada akaun berkenaan.

Sumber : BHARIAN ONLINE

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

Continue Reading

Semasa

Dikatakan Terbabit SlNDlKET Haraam, AIha Alfa TampiI Memberitahu Sesuatu yg Mengejutkan

Published

on

By

Kecoh di media sosial mengenai penahanan lima rakan sejenayah termasuk seorang usahawan kosmetik pada Selalu lalu.

Ini selepas disyaki terbabit dengan sindiket penyeludupan d4dah methamphetamine rentas negara.

Menurut laporan Harian Metro, pasangan adik-beradik berusia 25 tahun dan 31 tahun yang menaiki sebuah kereta Ford Mustang.

Mereka ditangkap di sekitar Taman Serdang Perdana, Seri Kembangan, Serdang, Selangor.

“Hasil pemeriksaan ke atas kenderaan itu, polis berjaya merampas 120 bungkusan teh cina.

Ia mengandungi bahan disyaki dadah methamphetamine dengan anggaran berat 126.85 kilogram.

Dan nilai rampasan dianggarkan bernilai RM5 juta.

“Polis turut merampas sebuah kenderaan Ford Mustang dianggarkan bernilai RM500,000 yang didaftarkan di atas nama isteri kepada suspek kedua,”

Kata Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk Arjunaidi Mohamed.

Difahamkan, usahawan kosmetik di Kelantan itu menggunakan gelaran Datuk Seri.

Manakala adiknya adalah anggota tentera berpangkat biasa yang bertugas di ibu kota.

Bagaimanapun, semakan nama Datuk Seri pada kad perniagaan mendapati tiada dalam sistem yang berkemungkinan menggunakan gelaran palsu.

“Kedua-dua suspek tidak mempunyai rekod jenayah lampau dan ujian saringan urin negatif,” ujarnya.

Selain itu, tiga lagi suspek membabitkan dua warga tempatan dan seorang warga Indonesia berumur lingkungan 32 hingga 43 tahun.

Mereka turut ditahan dipercayai menjadi orang tengah sindiket berkenaan.

Tambah beliau, ketiga-tiga suspek positif dadah methamphetamine malah dua daripada suspek mempunyai rekod jenayah lampau dalam kes dadah dan jenayah.

Polis turut merampas tiga kenderaan Nissan Almera, kereta MPV Toyota Innova dan kereta Honda HRV.

Serta wang tunai berjumlah RM3,000 yang mana keseluruhan sitaan bernilai RM158,000.

Semua tangkapan ditahan reman selama tujuh hari mulai 11 November hingga 17 November dan kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Tinjuan di laman Facebook mendapati rata-rata warganet mula membuat pelbagai spekulasi.

Dimana cuba meneka siapa gerangan usahawan kosmetik tersebut dengan menggunakan ‘hint-hint’ diberikan.

Siapakah orangnya?

Jenuh fikir yang mana satu!

Macam2 ‘hint’ nak kena fikir

Rata rata netizenn berteka teki mencari siapakah gerangan usahawan tersebut dan secara tiba tiba nama Alha Alfa dikaitkan oleh netizenn.

Menerusi halaman facebook Alha Alfa beliau kongsikan beberapa tangkap layar dan beritahu bukan beliau orang yang dimaksudkan.

Dikatakan Terbabit Sindeket Haram, Alha Alfa Tampil Memberitahu Sesuatu yg Mengejutkan

Agak2 lah korg jgn lah nak main melvlu2 nak srang2 nak maln dm2 nak komen bukan2 kat ig sy..

Agak2 lah sy jual ddah..hahha main tngkap muat je..sy tgh huha2 ni tgh keje lagi..

Sorry guys nak sembvr tu, kaji dlu..xkn la sy sorg je pakai mustang kat malaysia ni..

Agak2 nak guna pakai gamba keta sy suka hati macamni.. ya allah..sedihhh.

Dikatakan Terbabit Sindeket Haram, Alha Alfa Tampil Memberitahu Sesuatu yg Mengejutkan

Komen Dari Orang Ramai

Org yg buat fltnah nie mmg bvsuk ati kt dato sbb skrng nie dato dh melonjak naik ke atas.

Kami yg mnjual product dato tau dato cmno……

Ini sume ujlan dr Allah…Jom kita same2 doa moga dato diberi kekuatan….

Jom kita submit doa di hari hujan nie moga ape mereka yg buat dato tue jatvh trsungkoq hendaknya.

Dikatakan Terbabit Sindeket Haram, Alha Alfa Tampil Memberitahu Sesuatu yg Mengejutkan

Cerita palsv cepat je tersebar… Pelikk la manusia ni…

Dato Alha Alfa ada je melepak dkt umh..siap baru makeup mawar lagi tuk abph.. Ayoooo uolss ni.

Sumber: Harian Metro (Ruwaida Md Zain) , Facebook

Continue Reading

Trending