Connect with us

Semasa

Pelan Licik Datuk Seri Lol0s Kurang Dari Dua Minit Itu Di Jelaskan Secara Terperinci

Published

on

Kuala Lumpur: Seolah-olah dir4ncang dari awal dengan penuh teliti. Malah, kedudukan pagar kes3lamatan jenis anti-climb, jalan pintas dan susun atur sekitar Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Ras-uah Malaysia (SPRM) Putrajaya, diselidik terlebih dahulu.

Semua itu membolehkan d4lang utama sindiket cuci duit atau pengubahan wang h4ram berusia 32 tahun terbabit mela-rikan diri tanpa disedari pihak berkuasa dalam kejadian jam 6.30 petang Ahad lalu.

Difahamkan, su-spek yang mendakwa sebagai Datuk Seri itu melol0skan diri dengan bantuan tiga pengawal peribadinya yang bertindak cekap dalam tempoh kurang dua minit.

Dia sebelum ini dit4han SPRM pada 2 Oktober sebelum dire-man sehingga Ahad lalu susulan siasatan kes pengubahan wang h4ram membabitkan artis.

Sumber berkata, dua daripada pengawal peribadi su-spek berperanan sebagai ‘kuda’ bagi membolehkan su-spek memijak belakang tubuh mereka untuk melepasi pagar setinggi hampir dua meter itu.

Menurutnya, seorang lagi pengawal peribadi su-spek menyambutnya di luar pagar sebelum mereka mela-rikan diri dengan menaiki Perodua Myvi.

Sumber itu berkata, terdahulu, sembilan su-spek yang dilepas re-man dibawa pulang ke ibu pejabat SPRM Putrajaya untuk proses dokumentasi jaminan sekitar jam 6 petang.

Menurutnya, sebaik tiba di pejabat SPRM, ramai anggota polis berkumpul di lobi utama bangunan.

“Ini menyebabkan semua su-spek tidak mahu keluar dari kenderaan masing-masing. Ada kalangan ahli keluarga su-spek juga hadir di lokasi untuk proses jaminan.

“Berlaku kekec0han di lobi utama bangunan SPRM apabila semua OKT (orang kena tu-duh) enggan keluar dari kenderaan berikutan kehadiran ramai anggota polis di lobi Ibu Pejabat SPRM,” katanya.

Menurutnya, hasil perbincangan antara SPRM, polis dan peguam, polis akur dan bersetuju menunggu semua su-spek di luar pintu utama Ibu Pejabat SPRM.

“Selepas selesai proses dokumentasi jaminan, semua OKT dibebaskan dan menaiki kenderaan masing-masing untuk keluar dari Ibu Pejabat SPRM.

“Ada empat kenderaan pelbagai guna (MPV) Toyota Vellfire memasuki Ibu Pejabat SPRM bagi menjemput su-spek yang mela-rikan diri.

“Setiap kenderaan yang melalui pintu pagar utama disekat dan su-spek lain dit4han polis semula.Bagaimanapun, seorang su-spek yang dibebaskan dengan jaminan diserahkan SPRM kepada peguam beliau,” katanya.

Menurutnya, su-spek bergelar Datuk Seri terbabit masuk ke dalam Toyota Vellfire bersama peguam, pengawal peribadi dan pemandu.

“Dia masuk ke dalam kenderaan dan dilihat menuju ke pintu pagar utama.Bagaimanapun, dalam pergerakan antara pintu lobi dan pagar utama, su-spek dipercayai keluar dari kenderaan dan melar-ikan diri ke arah pagar sisi (berdekatan pintu belakang bangunan SPRM) dengan dibantu dua pengawal peribadi.

“Lokasi suspek mel-arikan diri terselindung di sebalik tempat penyimpanan gas. Suspek dikesan me-mijak belakang tubuh dua pengawal peribadinya untuk melepasi pagar berkenaan,” katanya.

Menurutnya, hasil siasatan rakaman kamera litar tertutup (CCTV), suspek disambut seorang lagi pengawal peribadi yang menunggu di luar pagar.

“Sebuah Perodua Myvi menunggu di tepi jalan dan melarikan su-spek.

“Apabila polis menahan Toyota Vellfire yang dinaiki suspek dan melalui pintu pagar utama, baru disedari suspek mela-rikan diri,” katanya.

Menurutnya, tidak timbul isu kecuaian dan dakwaan ada pembabitan ‘orang dalam’ berikutan suspek ketika itu dibebaskan dengan jaminan.

“Pihak SPRM sentiasa memberi kerjasama baik dan membantu siasatan polis bagi memastikan kes berkenaan dis-iasat dengan rapi,” katanya.

Menurut sumber itu lagi, individu yang melarikan diri itu bukan bergelar Datuk Seri seperti ditularkan ataupun dilaporkan.

Teka-teki satira sind-iran pe-das netizen terhadap penguat kuasa

DUA tiga hari ini, Merak Jalanan tengok dinding Facebook penuh dengan teka-teki satira. Netizen secara terang-terangan mengutarakan kemusykilan bagaimana seorang lelaki berbadan besar boleh memanjat pagar setinggi kira-kira enam meter.

Merak Jalanan percaya teka-teki berkenaan merujuk kepada suspek utama kes Macau Sc4m yang mela-rikan diri ketika dibawa keluar dari bangunan Suruhanjaya Pence-gahan Ras-uah Malaysia (SPRM) di Putrajaya sebaik sahaja dibe-baskan dengan jam-inan.

Teka-teki tersebut mencuit hati kerana ia disertakan sekali dengan gambar susp-ek utama dan pagar bangunan SPRM di Putrajaya. Tidak cukup dengan itu, ada juga dalam kalangan netizen yang memuat naik lukisan seorang lelaki berbadan besar melompat melepasi pagar berkawat.

Teka-teki satira berserta gambar suspek dan pagar SPRM itu nampaknya terus tersebar dan dikongsikan ribuan pengguna Facebook setiap hari sehingga ia menjadi bahan lawak yang menghiburkan pelayar Facebook.

Bagaimanapun, Merak Jalanan percaya netizen sebenarnya sedang menyi1ndir pihak berkuasa berkaitan melalui teka-teki berkenaan.

Cara teka-teki tersebut dipersembahkan jelas menunjukkan mereka hairan bagaimana suspek utama kes berprofil tinggi seperti itu boleh melarikan diri dengan mudah dalam bangunan yang dik4wal k3tat?

Atas sebab itu, Merak Jalanan rasa mungkin netizen sengaja membuat teki-teki berkenaan agar pihak berkaitan segera bertindak dan menyelesaikan m4salah itu kerana rakyat sememangnya m4rah dan ger4m terhadap j3nayah melibatkan Macau Sc4m itu.

Merak Jalanan juga percaya netizen sengaja meny-indir dengan cara demikian kerana mereka tidak mahu kredibiliti penguat kuasa diperlekehkan. Oleh yang demikian, meny-indir adalah cara terbaik bagi mengatasi mas4lah tersebut.

Berikut pula simulasi yang di kongsi oleh TTKM

SIMULASI KE 2 BAGAIMANA SUSPEK SPRM LOLOSKAN DIRI

SIMULASI KE 2 BAGAIMANA SUSPEK SPRM LOLOSKAN DIRI.Oleh kerana SPRM tidak menyiarkan CCTV, maka kami membantu anda dengan simulasi berikut untuk memahami bagaimana suspek meloloskan diri. "Hasil semakan CCTV mendapati suspek memanjat pagar dengan bantuan dua bodyguard. Sebuah kereta Perodua Myvi dilihat menunggu di tepi jalan dan bertindak melarikan suspek," katanya.Sumber SPRM: https://www.facebook.com/sprm.benci.rasuah/posts/10158428098691936

Posted by Tentera Troll Kebangsaan Malaysia on Thursday, October 15, 2020

Pada 8 Oktober lalu, Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Azam Baki berkata, pihaknya mengesan ratusan syarikat diwujudkan bagi mengaburi pihak berkuasa berhubung sindi-ket pengubahan wang har4m dikaitkan dengan perniagaan membabitkan artis dan selebriti.

SPRM turut menyita 23 kenderaan mewah pelbagai jenis antaranya Ford Mustang, Rolls Royce, Bentley, Ferrari dan Porsche serta beberapa motosikal berkuasa tinggi dimiliki ahli sindiket dipercayai hasil kegiatan h4ram.

Sebelum ini, SPRM turut dilaporkan memanggil pasangan selebriti untuk memberi keterangan bagi membantu si-asatan kes pengubahan wang h4ram berkenaan.

Sumber :HmetroOnlinee

Semasa

“Ramai yg Masih Merangkak, Petugas Tiada Pengalaman..” – Individu Dedah Keadaan Sebenar Di Sabah Yg Ramai Tak Tahu

Published

on

By

KOTA KINABALU: Seorang petugas kesihatan di Sabah mend4kwa kekurangan tenaga kerja masalah paling besar dihadapi hospital negeri itu dalam menangani wabak C0vid-19.

Doktor perubatan yang enggan namanya didedahkan itu mend4kwa

Walaupun sejumlah jururawat dari Semenanjung dikerah ke Sabah, namun ianya masih belum dapat menyelesaikan masalah itu.

“Ya memang betul sejumlah petugas kesihatan daripada Kuala Lumpur datang ke sini minggu lalu

Tetapi apabila tiba di sini mereka perlu menjalani kuar4ntin selama 1 atau 2 minggu lagi.

“Apabila habis kuar4ntin, kebanyakan mereka juga bukan boleh terus bekerja kerana yang dihantar ke sini masih ‘junior’

Dan tiada pengalaman, harus diajar lagi,” katanya kepada FMT hari ini.

Beliau mend4kwa kekurangan kakitangan hospital, terutama jururawat, menyebabkan sebahagian kakitangan sedia ada terp4ksa bekerja lebih masa

Sehingga ada dalam kalangan mereka menghadapi tekan4n ment4l.

“Ada (jururawat) yang sampai men4ngis kerana terlebih bekerja, selain tertek4n dan mungkin t4kut

Kerana hari-hari kena menghadapi pes4kit dij4ngkiti Covid-19. Siapa yang tidak t4kut?

“Mereka juga terp4ksa berkorb4n dalam banyak hal, sudah pastinya korb4nkan masa

Dan terp4ksa berasingan daripada keluarga kerana t4kut membawa balik penyakit (C0vid-19).

“Selain itu, ada juga doktor yang menjaga ICU (unit raw4tan rapi) terp4ksa mengambil ub4t tidur kerana terlebih kerja dan tekan4n ment4l,” katanya.

Tak seperti digambarkan

Sementara itu, beliau bersetuju dengan kenyataan Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), Dr Subramaniam Muniandy, yang mengatakan keadaan kemudahan perub4tan

Terutama jumlah katil di ICU, tidak seperti yang digambarkan Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah, pada sidang media hariannya.

“Ya memang betul (kenyataan Subramaniam), KP (ketua pengarah) cakap katil di ICU cukup

Baru 70% digunakan tetapi mereka sebenarnya turut mengira katil-katil wad ICU di daerah-daerah lain.

“Sekiranya keadaan pes4akit kr1tikal, mereka akan dihantar ke sini (Hospital Queen Elizabeth) juga jadi di sana (daerah lain) mana ada penuh.

Ada rakan setugas saya di Keningau, Tawau, dan Sandakan mengatakan wad ICU penuh.

“Bagi saya apa yang dinyatakan oleh KP terlalu meluas dan tidak seperti gambaran sebenar di sini.

Saya harap dia boleh datang untuk melihat sendiri keadaan di sini,” katanya.

Beliau berkata, walaupun keadaan yang dihadapi amat mencabar, mereka tetap melakukan segala yang terdaya bagi menangani pes4kit C0vid-19.

“Kami ‘berjuang’ sehingga tahap maksimum, itu belum mengambil kira kes-kes yang bukan berkaitan Covid-19 seperti peny4kit k4nser.

“Di seluruh Sabah, kini hanya tinggal Hospital Queen Elizabeth II (QEH II) yang menjalankan operasi meraw4t k4nser.

Hanya di sana juga pembed4han elektif dilakukan selepas semua hospital dijadikan pusat raw4tan C0vid-19.

“Ini pun menjadi masalah juga kerana QEH II juga kekurangan tenaga kerja. Kebanyakan jururawat dihantar untuk tangani C0vid-19

Peralatan-peralatan perubatan juga tidak diberi keutamaan di QEH II kerana kebanyakannya dihantar ke hospital yang menjadi pusat raw4tan C0vid-19,” katanya.

Beliau berkata kerajaan juga harus beri perhatian kepada QEH II kerana ia satu-satunya hospital bukan C0vid-19.

“Semua pembed4han elektif daripada kepala hingga ke kaki dilakukan di sana,” dan menambah kalau kerajaan tidak jaga QEH II, beliau bimbang ianya akan terjejas teruk.

“Jadi pes4kit kanser mahu ke mana?” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut berterima kasih kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan syarikat swasta yang banyak membantu pihak hospital memerangi C0vid-19 di Sabah.

“Sebenarnya, banyak mesin-mesin perubatan, respirator pembersih udara berkuasa (PAPR), dan peralatan pelindungan diri (PPE) disumbangkan NGO.

“Kalau kita tunggu daripada pusat, saya tidak tahu berapa ramai yang terkorb4n pun masih belum sampai (kemudahan perubatan),” katanya.

sumber : FMT via trending network

Continue Reading

Semasa

Bapa Temui Ajal Dalam Perjalanan Hantar Anak ke Sekolah, Pemandu Kereta Mewah Melarikan Diri

Published

on

By

Seorang lelaki maut, manakala empat lain parah serta seorang cedera ringan selepas empat kenderaan terbabit kemalangan di Kilometer KM 38 ( Sungai Tong) Jalan Kuala Terengganu-Kota Bharu, hari ini.

Dalam kejadian kira-kira 7.30 pagi, mangsa Abdullah Zulekipli Jusoh, 61, beralamat di Felda Belada,

Kuala Terengganu, yang memandu kereta Honda City, maut di tempat kejadian.

Anak dan 3 lain cedera parah
Anaknya, Mohd Hasiffuddin Abdullah Zulekipli, 13,

cedera parah termasuk penumpang kereta Honda City, pemandu Honda Insight, Sharifah Fauziah Zani, 40,

penumpangnya, Mohd Muslim Mohd Yunus, 41, serta anaknya Nur Insyirah Husna Mohd Muslim, 6, dari Segamat, Johor.

Manakala, pemandu Perodua Axia, Mohd Alghafa Shafiee, 31, dari Felda Chalok mengalami cedera ringan.

BMW gagal memotong
Ketua Polis Daerah Setiu, Deputi Superintendan Afandi Hussin, berkata,

kejadian dipercayai berlaku apabila pemandu kereta jenis BMW dari arah Kota Bharu menghala ke Kuala Terengganu gagal memotong sebuah

kenderaan di hadapannya lalu berlanggar dengan Honda City dipandu Zulekipli datang dari arah bertentangan.

Manakala kereta jenis Honda Insight dan Perodua Axia yang berada di belakang kereta Honda City tidak sempat mengelak lalu berlaku pelanggaran.

Nahas tersebut dipercayai berpunca daripada tindakan pemandu kereta mewah berkenaan yang bergerak dari arah Kota Bharu ke Kuala Terengganu

yang gagal memotong di atas jalan sekaligus bertembung dengan kenderaan Allahyarham.

Pemandu BMW lari

Walau bagaimanapun, driver kereta tersebut masih lagi tidak dijumpai kerana difahamkan telah melarikan diri sejurus kejadian.

“Pemandu BMW melarikan diri sejurus selepas kemalangan dan masih belum dapat dikesan sehingga kini.

“Kes disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan APJ 1987,” katanya.

Ibu sudah lama tiada
Menerusi perkongsian di laman Facebook oleh Khairul Amri,

anak Allahyarham sudah lama ketiadaan ibu dan hanya ada seorang abang yang masih bersekolah.

“Beringatlah belaka adik kakok. Ada seorang jah hok bawa tak ikut peraturan..abis ore lain jadi mangsa..

“Kemalangan di Sg Tong pagi tadi. Pelajar sekolah SMSTong. Wasap dr seseorang:
Berlaku Masa nk hantar anak ke sekolah.

“Bapa meninggal, ibunya dah lama tiada, abgnya ting 5, sedang trial, belum diberitahu lagi tentang ayahnya yg meninggal. Tunggu lepas habis exam jap lagi,”

Sumber : yoy

Continue Reading

Semasa

Menteri Tanya Apa Cadangan Rakyat Untuk Belanjawan 2021 Dari 3 Matlamat Utama Yang Diberi, Tak Sangka Ramai Komen Benda Yang Sama

Published

on

By

Belanjawan 2021 yang akan dibentangkan di Parlimen 6 pada November ini,

mungkin jauh berbeza berbanding tahun sebelum ini mengambil kira lmpak kehadiran pandemlk C0VID 19.

Krisls pandemlk yang bukan sekadar meng0rbankan nywa, tetapi turut menjjaskan struktur ekon0mi itu semestinya

mengndang cabran cukup besar bagi kerajaan untuk tampil dengan belanjawan yang benar-benar bersifat inklvsif.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sebelum ini menyatakan empat teras utama akan menjadi paksi kepada Belanjawan 2021 termasuk sokongan bersasar kepada gol0ngan mudah terjjas akibat pandemlk C0VID 19.

Selain meny0kong industri melalui insentif, tumpuan juga pastinya kepada usaha menyelamatkan nywa dan dalam masa sama mengekalkan mata pencarlan rakyat.

Paling penting, apa inti pati yang perlu dimasukkan dalam belanjawan tahun depan dalam usaha kerajaan mengekang penvlaran C0VID 19,

pada masa sama memvlihkan ek0nomi dalam keadaan svkar sekarang ini.

Menerusi hantaran dari laman facebook Tengku Zafrul serta dik0ngsi oleh kementerian kewangan,

beliau bertanyakan pada rakyat apakah cdangan untuk belanjawan 2021.

Cdangan tersebut pula berdasarkan pada 3 matlamat utama iaitu Kesejahteraan Rakyat, Kelangsungan Perniagaan dan Ketahanan Ekonomi.

Menerusi ruangan komen yang dilihat, rata rata orang ramai memberikan komen yang sama berkaitan permintaan pengeluaran KWSP akaun 1.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najlb Tun Razak berkata semalam, kebenaran itu bertujuan untuk membantv rakyat yang terjejjas bagi kegunaan mndesak.

Najib turut mencadangkan agar perm0honan tersebut boleh dipertlmbangkan dengan syarat pemohon juga tandatangan surat aku janji untuk berjanji mencarum semula pengeluaran ‘one-off’

itu dalam tempoh dua tahun akan datang selepas ekonomi puIih tidak termasuk caruman bulanan biasa.

“Saya nak nasihatkan bahawa dividen KWSP biasanya lebih tinggi berbnding kadar faedah simpanan bank

dan simpanan KWSP adalah amat penting untuk usia tua selepas bersara.

“Sebab itu, jangan membuat pengeIuaran KWSP jika tiada kegunaan mendessak,” katanya dalam hantaran di laman Facebook miliknya, semalam.

Antara Komen Yang Diberi

Selain itu, duit kwsp dlm akaun 1 jg boleh dipertimbngkn utk dikeluarkan bg pekrja yg tlh diberhntikn atau pun mn2 individu yg layak iaitu yg mempunyai duit dlm akaun 1 KWSP.

Ini bertujuan, agar duit tersebut dpt digunakan utk tujuan perbelanjaan keluarga selama tempoh PKPB / PKPD.

Sy amat yakin bahawa kerajaan mempunyai slstem data yg terbaik, yg dpt mengesan golongn individu yg masih bekerja ataupun tidak.

Jika masih bekerja, sebaiknya utk mengeluarkan jumlah duit kwsp sebanyak 3 – 5k shj.

Tetapi jika sdh berhnti krja dn x mempunyai pendapatn lain, sebaiknya dikeluarkanlah amaun yg selayaknya itu dari 8k – 10k, rn kvasa membeli skg lebih tinggi dan serba serbi skg memerlukan wang.

Tengku Zafrul,Dato pertimbang kan la cadangan kami untuk pengeluaran accunt 1 yg benar2 layak kerana ia akan dapat membantu kami menampung perbelanjaan rumah dan perniagaan.

dato terbaek menteri kewangan semoga terus di beri keslhatan yg baik dan sentiasa di permudahkan segala urusan amin2.

Sumber : BH / TV3 / FBTengkuZafrul

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Continue Reading

Trending