Connect with us

Semasa

Akhirnya Najib akui juga Rosmah antara penyumbang kekalahan BN. Terkejvt netzen melihat aktiviti terkini Rosmah sekarang

Published

on

KUALA LUMPUR- Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengakui isterinya,

Datin Seri Rosmah Mansor antara penyumbang kepada kek4lahan Barisan Nasional (BN) semasa pilihan raya umum ke-14 lalu.

Disebabkan itu, beliau meminta isterinya untuk lebih banyak duduk di rumah dan tidak terlalu menonjol di khalayak awam bagi mengelak orang ramai tersalah tafsir.

“Saya tidak menafikan ianya sebagai salah satu faktor.

“Saya sudah sedar sekarang dan disebabkan itulah, sejak kita kalah dulu, saya sudah minta isteri duduk dalam keadaan low-profile.

Saya minta Rosmah jaga cucu

“(Duduk) diam di rumah dan menjaga cucu. Biar saya turun ke medan untuk berkhidmat kerana saya tidak mahu orang salah tafsir.

“Soal tafsiran itu tepat atau tidak tepat, itu soal lain tetapi berbalik kepada politik, ia adalah soal persepsi.

“Jika persepsi dia sudah macam itu, apa kita cakap pun mereka tidak akan menerima jadi lebih baik isteri saya tinggal di rumah sahaja,” katanya semasa ditemubual dalam program OwhMG terbitan Malaysia Gazette.

Beliau menjawab dakwaan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mengatakan Najib tidak mampu mengawal isterinya sehingga orang be-nci kepada beliau dan UMNO.

+

Temubual Eksklusif bersama Bekas Perdana Menteri, Datuk Sri Najib Razak bercakap di kediamanya di Langgak Duta, Kuala Lumpur. foto ISKANDAR HAMIDI, 10 OKTOBER 2020.

Rosmah bayar Papagomo, Parpukari, Unspinners RM5,000 sebulan

KUALA LUMPUR: Blogger Papagomo, Parpukari dan The Unspinners dibayar RM5,000 sebulan, bagi memantau kandungan media sosial dan menangkis fitnah serta tohmahan dilemparkan kepada Datin Seri Rosmah Mansor.

Bayaran itu dibuat bekas pegawai khas Rosmah, Datuk Rizal Mansor, menggunakan wang RM100,000 yang diterima daripada isteri bekas Perdana Menteri itu.

Selain blogger, beberapa individu dan pengendali laman Facebook turut dibayar antara RM1,500 dan RM3,000 sebulan bagi memantau kandungan media sosial yang kritikal dan memberikan perspektif negatif terhadap Rosmah.

Perkara itu didedahkan Rizal ketika disoal peguam Datuk Jagjit Singh, berhubung jumlah bayaran yang dibuat terhadap pasukan cybertrooper yang ditubuhkan antara 2012 dan 2018.

Rizal berkata, sebanyak RM3,000 dibayar kepada 12 hingga 15 blogger, manakala pengendali Facebook atau “Facebookers” seramai lebih 30 individu menerima bayaran antara RM1,500 dan RM2,000.

“Saya bayar ketua pasukan (Team Leader), seperti Papagomo dan Parpukari RM5,000 sebulan,” katanya.

Ketika diminta menyenaraikan nama blogger dan individu yang menerima bayaran selain daripada Papagomo, Parpukari dan The Unspinners, Rizal menjawab: “Tidak ingat.”

“Tapi kalau Datuk nak senarai, saya cuba buat senarai,” katanya.

Menjawab soalan Jagjit, berhubung resit bayaran kepada pasukan cybertrooper, Rizal memberitahu beliau tidak mempunyai sebarang resit pembayaran.

Mendengar jawapan itu, Jagjit mencadangkan bahawa Rizal tidak menyediakan resit pembayaran kerana mengambil sebahagian daripada wang RM100,000 berkenaan untuk kegunaan sendiri.

Rizal: “Tidak setuju.

Jagjit: Setuju sebagai pegawai yang bertanggungjawab, setiap bayaran perlu ditanda tangan?

Rizal: Setuju

Jangjit: Sepanjang tempoh berkenaan (2012-2018), tiada satu pun resit bayaran ditandatangan?

Rizal: Betul

Jagjit: Tak nak tandatangan sebab anda mengambil sebahagian daripada duit itu?

Rizal: Tak setuju

Jagjit kemudian menyebut beberapa nama individu yang mendakwa tidak mendapat bayaran daripada Rizal

Mendengar nama-nama itu, Rizal berkata, bayaran tidak dibuat kepada mereka.

Jagjit: Anda menuntut wang tetapi tidak membuat bayaran kepada mereka?

Rizal: Tak setuju

Bekas pegawai khas Rosmah, Datuk Rizal Mansor (kanan). – Foto NSTP

Ketika dicadangkan bahawa beliau mengambil wang berkenaan untuk membiayai kehidupan mewahnya serta memasukkanke dalam Yayasan Perdana Ummah, Rizal sekali lagi menjawab: “Tidak bersetuju”

Rosmah, 68, didakwa meminta RM187.5 juta dan dua tuduhan menerima suapan sebanyak RM6.5 juta, daripada Saidi menerusi Rizal sebagai upah membantu Jepak Holdings mendapatkan Projek Bersepadu Sistem Solar Photovoltaic (PV) Hibrid, serta Penyelenggaraan dan Operasi Genset/Diesel bagi 369 sekolah luar bandar Sarawak, bernilai RM1.25 bilion secara rundingan terus daripada Kementerian Pendidikan.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di Lygon Cafe, Sunway Putra Mall, Jalan Putra, di sini; kediamannya di Jalan Langgak Duta, Taman Duta dan di Seri Perdana, Persiaran Seri Perdana, Presint 10, Putrajaya antara Januari 2016 dan 7 September 2017.

Tun M keterlaluan – Najib

KUALA LUMPUR- Sikap Tun Dr. Mahathir Mohamad keterlaluan dan sukar diterima oleh mana-mana manusia, demikian jawapan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Beliau berkata demikian ketika ditanya apa perasaannya mendengar dakwaan yang dilemparkan Mahathir kepadanya dan keluarga.

“Satu ketika dulu kami memang rapat dan saya mengenang budi beliau kepada saya dengan menyokong saya sebagai Timbalan Perdana Menteri semasa zaman Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi.

“Itu tidak dapat saya nafikakan tetapi apa yang berlaku sejak beberapa tahun kebelakangan ini, saya anggap sikap beliau adalah keterlaluan.

“Kalau ada kesalahan yang saya telah lakukan, tidak sepatutnya beliau memberikan reaksi sedemikian, sehingga menyebut nama saya sebanyak 32 kali dalam satu temubual.

“Itu sudah dikira satu perkara yang keterlaluan sangat,” katanya semasa merujuk temubual eksklusif bersama Tun Dr. Mahathir dalam program OwhMG terbitan Malaysia Gazette baru-baru ini.

Ketika ditanya apakah beliau tidak marah apabila dilemparkan dengan tuduhan sedemikian, Najib mengakui beliau marah namun sebagai seorang Islam yang mengamalkan ajaran agama, beliau sedia memaafkan Mahathir.

“Memang rasa m4rah kerana kata-kata beliau terlalu ke-sat, kete-rlaluan dan tidak berasas. Sukar untuk diterima mana-mana manusia.

“Memang saya tidak nafikan saya cukup mar4h tetapi seperti yang saya katakan tadi, sebagai seseorang yang mengamalkan agama Islam, jika beliau minta maaf, saya sedia memaafkan,” katanya lagi.

Menurut Ahli Parlimen Pekan itu, sehingga kini beliau masih belum mengetahui sebab sebenar mengapa bekas Perdana Menteri sebanyak dua kali itu terlalu marah dan sanggup ‘menjaja’ cerita bu-ruk mengenainya kepada dunia.-

sumber : MG / bh

Semasa

“Ramai yg Masih Merangkak, Petugas Tiada Pengalaman..” – Individu Dedah Keadaan Sebenar Di Sabah Yg Ramai Tak Tahu

Published

on

By

KOTA KINABALU: Seorang petugas kesihatan di Sabah mend4kwa kekurangan tenaga kerja masalah paling besar dihadapi hospital negeri itu dalam menangani wabak C0vid-19.

Doktor perubatan yang enggan namanya didedahkan itu mend4kwa

Walaupun sejumlah jururawat dari Semenanjung dikerah ke Sabah, namun ianya masih belum dapat menyelesaikan masalah itu.

“Ya memang betul sejumlah petugas kesihatan daripada Kuala Lumpur datang ke sini minggu lalu

Tetapi apabila tiba di sini mereka perlu menjalani kuar4ntin selama 1 atau 2 minggu lagi.

“Apabila habis kuar4ntin, kebanyakan mereka juga bukan boleh terus bekerja kerana yang dihantar ke sini masih ‘junior’

Dan tiada pengalaman, harus diajar lagi,” katanya kepada FMT hari ini.

Beliau mend4kwa kekurangan kakitangan hospital, terutama jururawat, menyebabkan sebahagian kakitangan sedia ada terp4ksa bekerja lebih masa

Sehingga ada dalam kalangan mereka menghadapi tekan4n ment4l.

“Ada (jururawat) yang sampai men4ngis kerana terlebih bekerja, selain tertek4n dan mungkin t4kut

Kerana hari-hari kena menghadapi pes4kit dij4ngkiti Covid-19. Siapa yang tidak t4kut?

“Mereka juga terp4ksa berkorb4n dalam banyak hal, sudah pastinya korb4nkan masa

Dan terp4ksa berasingan daripada keluarga kerana t4kut membawa balik penyakit (C0vid-19).

“Selain itu, ada juga doktor yang menjaga ICU (unit raw4tan rapi) terp4ksa mengambil ub4t tidur kerana terlebih kerja dan tekan4n ment4l,” katanya.

Tak seperti digambarkan

Sementara itu, beliau bersetuju dengan kenyataan Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), Dr Subramaniam Muniandy, yang mengatakan keadaan kemudahan perub4tan

Terutama jumlah katil di ICU, tidak seperti yang digambarkan Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah, pada sidang media hariannya.

“Ya memang betul (kenyataan Subramaniam), KP (ketua pengarah) cakap katil di ICU cukup

Baru 70% digunakan tetapi mereka sebenarnya turut mengira katil-katil wad ICU di daerah-daerah lain.

“Sekiranya keadaan pes4akit kr1tikal, mereka akan dihantar ke sini (Hospital Queen Elizabeth) juga jadi di sana (daerah lain) mana ada penuh.

Ada rakan setugas saya di Keningau, Tawau, dan Sandakan mengatakan wad ICU penuh.

“Bagi saya apa yang dinyatakan oleh KP terlalu meluas dan tidak seperti gambaran sebenar di sini.

Saya harap dia boleh datang untuk melihat sendiri keadaan di sini,” katanya.

Beliau berkata, walaupun keadaan yang dihadapi amat mencabar, mereka tetap melakukan segala yang terdaya bagi menangani pes4kit C0vid-19.

“Kami ‘berjuang’ sehingga tahap maksimum, itu belum mengambil kira kes-kes yang bukan berkaitan Covid-19 seperti peny4kit k4nser.

“Di seluruh Sabah, kini hanya tinggal Hospital Queen Elizabeth II (QEH II) yang menjalankan operasi meraw4t k4nser.

Hanya di sana juga pembed4han elektif dilakukan selepas semua hospital dijadikan pusat raw4tan C0vid-19.

“Ini pun menjadi masalah juga kerana QEH II juga kekurangan tenaga kerja. Kebanyakan jururawat dihantar untuk tangani C0vid-19

Peralatan-peralatan perubatan juga tidak diberi keutamaan di QEH II kerana kebanyakannya dihantar ke hospital yang menjadi pusat raw4tan C0vid-19,” katanya.

Beliau berkata kerajaan juga harus beri perhatian kepada QEH II kerana ia satu-satunya hospital bukan C0vid-19.

“Semua pembed4han elektif daripada kepala hingga ke kaki dilakukan di sana,” dan menambah kalau kerajaan tidak jaga QEH II, beliau bimbang ianya akan terjejas teruk.

“Jadi pes4kit kanser mahu ke mana?” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut berterima kasih kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan syarikat swasta yang banyak membantu pihak hospital memerangi C0vid-19 di Sabah.

“Sebenarnya, banyak mesin-mesin perubatan, respirator pembersih udara berkuasa (PAPR), dan peralatan pelindungan diri (PPE) disumbangkan NGO.

“Kalau kita tunggu daripada pusat, saya tidak tahu berapa ramai yang terkorb4n pun masih belum sampai (kemudahan perubatan),” katanya.

sumber : FMT via trending network

Continue Reading

Semasa

Bapa Temui Ajal Dalam Perjalanan Hantar Anak ke Sekolah, Pemandu Kereta Mewah Melarikan Diri

Published

on

By

Seorang lelaki maut, manakala empat lain parah serta seorang cedera ringan selepas empat kenderaan terbabit kemalangan di Kilometer KM 38 ( Sungai Tong) Jalan Kuala Terengganu-Kota Bharu, hari ini.

Dalam kejadian kira-kira 7.30 pagi, mangsa Abdullah Zulekipli Jusoh, 61, beralamat di Felda Belada,

Kuala Terengganu, yang memandu kereta Honda City, maut di tempat kejadian.

Anak dan 3 lain cedera parah
Anaknya, Mohd Hasiffuddin Abdullah Zulekipli, 13,

cedera parah termasuk penumpang kereta Honda City, pemandu Honda Insight, Sharifah Fauziah Zani, 40,

penumpangnya, Mohd Muslim Mohd Yunus, 41, serta anaknya Nur Insyirah Husna Mohd Muslim, 6, dari Segamat, Johor.

Manakala, pemandu Perodua Axia, Mohd Alghafa Shafiee, 31, dari Felda Chalok mengalami cedera ringan.

BMW gagal memotong
Ketua Polis Daerah Setiu, Deputi Superintendan Afandi Hussin, berkata,

kejadian dipercayai berlaku apabila pemandu kereta jenis BMW dari arah Kota Bharu menghala ke Kuala Terengganu gagal memotong sebuah

kenderaan di hadapannya lalu berlanggar dengan Honda City dipandu Zulekipli datang dari arah bertentangan.

Manakala kereta jenis Honda Insight dan Perodua Axia yang berada di belakang kereta Honda City tidak sempat mengelak lalu berlaku pelanggaran.

Nahas tersebut dipercayai berpunca daripada tindakan pemandu kereta mewah berkenaan yang bergerak dari arah Kota Bharu ke Kuala Terengganu

yang gagal memotong di atas jalan sekaligus bertembung dengan kenderaan Allahyarham.

Pemandu BMW lari

Walau bagaimanapun, driver kereta tersebut masih lagi tidak dijumpai kerana difahamkan telah melarikan diri sejurus kejadian.

“Pemandu BMW melarikan diri sejurus selepas kemalangan dan masih belum dapat dikesan sehingga kini.

“Kes disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan APJ 1987,” katanya.

Ibu sudah lama tiada
Menerusi perkongsian di laman Facebook oleh Khairul Amri,

anak Allahyarham sudah lama ketiadaan ibu dan hanya ada seorang abang yang masih bersekolah.

“Beringatlah belaka adik kakok. Ada seorang jah hok bawa tak ikut peraturan..abis ore lain jadi mangsa..

“Kemalangan di Sg Tong pagi tadi. Pelajar sekolah SMSTong. Wasap dr seseorang:
Berlaku Masa nk hantar anak ke sekolah.

“Bapa meninggal, ibunya dah lama tiada, abgnya ting 5, sedang trial, belum diberitahu lagi tentang ayahnya yg meninggal. Tunggu lepas habis exam jap lagi,”

Sumber : yoy

Continue Reading

Semasa

Menteri Tanya Apa Cadangan Rakyat Untuk Belanjawan 2021 Dari 3 Matlamat Utama Yang Diberi, Tak Sangka Ramai Komen Benda Yang Sama

Published

on

By

Belanjawan 2021 yang akan dibentangkan di Parlimen 6 pada November ini,

mungkin jauh berbeza berbanding tahun sebelum ini mengambil kira lmpak kehadiran pandemlk C0VID 19.

Krisls pandemlk yang bukan sekadar meng0rbankan nywa, tetapi turut menjjaskan struktur ekon0mi itu semestinya

mengndang cabran cukup besar bagi kerajaan untuk tampil dengan belanjawan yang benar-benar bersifat inklvsif.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sebelum ini menyatakan empat teras utama akan menjadi paksi kepada Belanjawan 2021 termasuk sokongan bersasar kepada gol0ngan mudah terjjas akibat pandemlk C0VID 19.

Selain meny0kong industri melalui insentif, tumpuan juga pastinya kepada usaha menyelamatkan nywa dan dalam masa sama mengekalkan mata pencarlan rakyat.

Paling penting, apa inti pati yang perlu dimasukkan dalam belanjawan tahun depan dalam usaha kerajaan mengekang penvlaran C0VID 19,

pada masa sama memvlihkan ek0nomi dalam keadaan svkar sekarang ini.

Menerusi hantaran dari laman facebook Tengku Zafrul serta dik0ngsi oleh kementerian kewangan,

beliau bertanyakan pada rakyat apakah cdangan untuk belanjawan 2021.

Cdangan tersebut pula berdasarkan pada 3 matlamat utama iaitu Kesejahteraan Rakyat, Kelangsungan Perniagaan dan Ketahanan Ekonomi.

Menerusi ruangan komen yang dilihat, rata rata orang ramai memberikan komen yang sama berkaitan permintaan pengeluaran KWSP akaun 1.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najlb Tun Razak berkata semalam, kebenaran itu bertujuan untuk membantv rakyat yang terjejjas bagi kegunaan mndesak.

Najib turut mencadangkan agar perm0honan tersebut boleh dipertlmbangkan dengan syarat pemohon juga tandatangan surat aku janji untuk berjanji mencarum semula pengeluaran ‘one-off’

itu dalam tempoh dua tahun akan datang selepas ekonomi puIih tidak termasuk caruman bulanan biasa.

“Saya nak nasihatkan bahawa dividen KWSP biasanya lebih tinggi berbnding kadar faedah simpanan bank

dan simpanan KWSP adalah amat penting untuk usia tua selepas bersara.

“Sebab itu, jangan membuat pengeIuaran KWSP jika tiada kegunaan mendessak,” katanya dalam hantaran di laman Facebook miliknya, semalam.

Antara Komen Yang Diberi

Selain itu, duit kwsp dlm akaun 1 jg boleh dipertimbngkn utk dikeluarkan bg pekrja yg tlh diberhntikn atau pun mn2 individu yg layak iaitu yg mempunyai duit dlm akaun 1 KWSP.

Ini bertujuan, agar duit tersebut dpt digunakan utk tujuan perbelanjaan keluarga selama tempoh PKPB / PKPD.

Sy amat yakin bahawa kerajaan mempunyai slstem data yg terbaik, yg dpt mengesan golongn individu yg masih bekerja ataupun tidak.

Jika masih bekerja, sebaiknya utk mengeluarkan jumlah duit kwsp sebanyak 3 – 5k shj.

Tetapi jika sdh berhnti krja dn x mempunyai pendapatn lain, sebaiknya dikeluarkanlah amaun yg selayaknya itu dari 8k – 10k, rn kvasa membeli skg lebih tinggi dan serba serbi skg memerlukan wang.

Tengku Zafrul,Dato pertimbang kan la cadangan kami untuk pengeluaran accunt 1 yg benar2 layak kerana ia akan dapat membantu kami menampung perbelanjaan rumah dan perniagaan.

dato terbaek menteri kewangan semoga terus di beri keslhatan yg baik dan sentiasa di permudahkan segala urusan amin2.

Sumber : BH / TV3 / FBTengkuZafrul

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Continue Reading

Trending