Connect with us

Semasa

Selepas kant0i bvvnuh rakan baik sendiri, senior sek0lah dedh perbvalan wassap dan wajah saspek

Published

on

Kuala Terengganu: “Sedih, rasa macam mimpi kakak dah takde (tiada),” kata Siti Nurliyana Syuhada Ismail, 15, adik kepada Siti Nur Surya, 19, yang m4ti dibu-nuh rakan sendiri di ruang tamu rumah keluarganya di Kampung Lubok Batu, Telemong, semalam.

Katanya, pemergian kakaknya secara tiba-tiba meninggalkan ke-san mendalam buat dirinya.

Dia menyifatkan arwah sebagai kakak dan anak yang baik dan bertanggungjawab terhadap keluarga dan kedua orang tua.

“Arwah sangat baik. Saya akan merinduinya selepas ini apatah lagi kakak yang selalu menghantar dan menjemput saya pergi dan balik sekolah,” katanya ketika ditemui selepas upacara pengeb-umian je-nazah Siti Nur Surya di Tanah Perkvburan Islam Kampung Beladau Selat, malam ini.

Dia yang masih dalam keadaan sugul tidak percaya arwah kakaknya pergi dalam keadaan meny4yat hati.

“Saya tidak menyangka trag3di berd4rah ini berlaku kepada kakak. Ketika melihat m4yatnya dengan pergelangan tangan kiri pu-tus, saya ta-kut dan terus keluar rumah untuk menelefon bapa,” katanya.

Bapa arwah, Ismail Muda, 58, pula menyifatkan arwah seorang yang baik dan sangat menyayangi ibunya.

“Demi kasih arwah terhadap ibunya, dia sanggup mengorbankan pelajarannya apabila mengambil keputusan tidak menyambung pengajian selepas tamat tingkatan lima.

“Dia bercita-cita menjadi seorang pelukis pelan dan sepatutnya menyambung pengajian dalam bidang lukisan pelan senibina di Akademi Binaan Negara (ABN) Hulu Terengganu Januari tahun ini,” katanya.

Bagaimanapun katanya, memikirkan ibunya yang terlantar s4kit, dia melupakan impian bergelar pelukis pelan hanya kerana mahu menumpukan perhatian menjaga ibu.

Ismail kelihatan sayu semasa majlis pengebu-mian anaknya, Siti Nur Surya yang meni-nggal dunia selepas dibunuh dalam kejadian sam-un di Kampung Lubok Batu, Telemong semalam di Tanah Perku-buran Kampung Beladau Selat di sini malam ini. FOTO Ghazali Kori

Berikut pula perkongsian dari salah seroang senior sekolah arwah dan svspek

“Kes bun-uh mareng, Aliya Saari siap chat dengan suspek lagi, patutlah langsung tak dok prasaan balas wasap gitu gitu je.

“Sian aliya arini tekanan jiw-a kej-utan dok sangka, sampai nangis kediri mekmok wat pade kejutan sebab ye chat nge suspek pembu-nuhan sendiri rupanya.

“Sc4ry dunia sekarang ni. Btw angsa dan suspek junior aliya

“Maaf bagi yang tak faham sy copy yang tolong translate kan dekat komen,

Kakliya: Betul ke kejadian tu

Suspek: Betul kak Liya

Kakliya: Yang mana satu ye? Kak liya tak cam yang mana satu orangnya.

(Suspek bg gambar mangsa)
Kak liya: Yang ni ke? Ya Allah

Suspek: Ye

Kak liya: Rumah dia kena rompak?

Suspek: Dengar macam tu la.

Kakliya: Ada orang ke masa tu? Ke dia sorang je? Kesiannya..

Suspek: Tu tak tahu . Dengar cerita adik dia balik sekolah baru tahu.

Kakliya: Kalau nak ambik barang ambik jelah. Kenapa buat kat orang macam tu.

Suspek: Tu la. Dengar kata tangan kena kelar lagi.

Dalam pada itu, tentera bawang dan netizan mula m3nyerang facebook di percaya milik svspek dan teman lelakinya

Pesanan terakh-ir mngsa bnuh kepada teman lelaki

KUALA TERENGGANU: “Kali tera-khir dia WhatsApp saya adalah pada pagi sebelum keja-dian. Saya beritahu nak ke tempat kerja dan dia memb4las, minta saya jaga diri,” kata Muhammad Haiqal Adnan, 19.

Muhammad Haiqal adalah teman lelaki Siti Surya Ismail, 19, gadis yang dibu-nuh di hadapan ibu yang terl4ntar di Kampung Lubok Batu, Telemong, Hulu Terengganu, semalam.


Muhammad Haiqal Adnan menunjukkan teks perbualan ter4khirnya melalui aplikasi WhatsApp dengan Siti Nur Surya Ismail. – Foto Ghazali Kori

Pemuda dari Kampung Medan Jaya, Rusila, Marang itu, berkata dia yang mengenali Siti Surya sejak dua tahun lalu, dimaklumkan mengenai kej4dian menimpa arw4h oleh kenalan rapatnya jam 4 petang semalam.

“Pada mulanya, saya ingatkan rakan itu bergurau apabila dia memberitahu Siti Nur Surya m4ti dib-unuh. Saya kemudian terus ke rumah keluarga arwh dan terkedu selepas mendapati ia benar-benar berlaku.

“Macam tidak percaya, saya dan ibu baru berjumpa Siti Surya pada Sabtu lalu ketika kami menziarahi ibunya di rumah mereka. Ketika itu, arwh mesra bersembang dengan ibu.

“Ketika berbual, ibu sempat berpesan kepada arwh supaya jaga diri dan kesihatan,” katanya menambah, mereka berdua merancang bertunang dan kemudian berkahwin pada tahun depan.

Ketika ditemui di rumah datuk dan nenek Siti Surya di Kampung Beladau Kepong, di sini, Muhammad Haiqal berkata, dia terkilan kerana tidak sempat menunaikan hasrat arwh untuk berkahwin tahun depan.

“Kami merancang untuk buat majlis tahun ini tetapi disebabkan Cov-id-19, ditambah pula dengan keadaan ibunya yang s4kit, kami menangguhkan sehingga tahun depan,” katanya.

Berikut pula gambar dan profile facebook di percayai milik svspek yang tular di media sosial

Apa-apa pun kita tunggu sisatan lanjut dari pihak P0lis dan semoag pelaku di kenakan hvkuman yang setimpal

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

Sumber : trendingsangatpw

Semasa

D0ktor Terkeejut Nampak Suami Jaga Roadbl0ck, Tak Sangka Sempat Pula Dia

Published

on

By

SEJAK kerajaan menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di kebanyakan negeri di semenanjung, pasukan polis giat melakukan sekatan jalan raya (SJR) serta rondaan bagi memastikan rakyat mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

Bagi sesetengah orang, pasti wujud perasaan gentar apabila terpaksa melalui SJR kerana bimbang akan ditahan atau disoal oleh anggota polis yang tegas.

Namun video tular baru-baru ini yang memperlihatkan seorang anggota polis membuat simbol ‘love’ dengan kedua-dua belah tangannya kepada seorang pemandu wanita, begitu mencvri tumpuan netizen.

Rata-rata netizen terhibur dengan video berkenaan dan menyifatkan aksi anggota polis itu sebagai sesuatu yang ‘cute’.

Mungkin ramai yang tidak tahu, anggota polis berkenaan sebenarnya adalah suami kepada pemandu wanita yang membuat rakaman tersebut dari dalam kereta yang dipandunya.

“Abang polis bagi ‘heart’ la kat kita hahaha. Macam ini la bila wife doktor, husband polis. Bertembung tepi jalan macam ini sajalah. Take care my husband. Jangan m4rah na, kita main phone sekejap je ni nak rakam. Jarang-jarang boleh rakam momen ni,” demikian kapsyen pada perkongsian asal yang dimuat naik di Facebook wanita berkenaan.

Dr Nik Farzana memuat naik video ‘sweet’ suaminya di Facebook.

Ketika berkongsi cerita dengan mStar, Dr Nik Farzana Abdullah berkata ketika itu dia sedang dalam perjalanan pulang dari tempat kerja di Klinik Kesihatan Seberang Jaya ke rumah yang terletak di Kulim, Kedah.

“Suami, Mohd Haniff tak tahu saya nak lalu dan saya pun tak tahu yang suami saya kerja roadblock hari itu. Sebab dia kerja berubah-berubah, sekejap ronda moto, sekejap MPV, sekejap jaga balai. Jadi tak jangka jumpa dia.

“Sepanjang PKP dan PKPB ni dia banyak kali buat roadblock tapi tak pernah bertembung. Ini baru pertama kali jumpa macam ini. Dan tak sangka dia tiba-tiba buat reaksi macam tu (simbol hati).

“Dia cam kereta. Saya tak main telefon bimbit masa memandu tapi bila tengok dia dari jauh, itu yang saya rakam,” jelas Dr Nik Farzana.

Anggota polis yang merupakan suami Dr Nik Farzana sempat membuat aksi ‘cute’ kepada isterinya itu.

Ibu kepada dua cahaya mata ini juga berkata, dia langsung tidak berniat untuk menul4rkan video berkenaan sebaliknya hanya memuat naik sebagai kenangan sendiri.

“Saya post hanya untuk simpanan sebab bagi saya ‘rare moment’ sangat dengan tiba-tiba suami buat reaksi macam itu pula. Mungkin kawan-kawan yang kongsi.

“Ada terbaca komen-komen yang kurang OK, cakap (polis) tak saman pulak main telefon. Saya harap sal4h faham itu dapat dirungkaikan.

“Kereta saya tak bergerak waktu rakam tu. Selepas melepasi roadblock, saya terus simpan telefon. Saya hanya muat naik ketika sampai rumah,” ujar doktor berusia 29 tahun ini.

Ada terbaca komen-komen yang kvrang OK, cakap (polis) tak sam4n pulak main telefon. Saya harap sal4h fah4m itu dapat dirungkaikan.

DR NIK FARZANA ABDULLAH

ISTERI

Mempunyai pasangan yang juga merupakan seorang petugas barisan hadapan, doktor ini turut mengakui mereka berdepan dengan cabaran terutama dari segi meluangkan masa bersama keluarga.

“Cabarannya dari segi penjagaan anak-anak. Kami dua-dua sibuk, tambahan pula tinggal jauh dari kedua ibu bapa kami. Jadi agak sukar nak tinggalkan anak-anak lama dengan pengasuh.

Dr Nik Farzana turut bertugas di lapangan untuk mengambil ujian calitan pesakit Cov1d-19.

“Kadang-kadang saya balik kerja, suami dah pergi kerja. Bertembung macam itu sajalah,” katanya yang pernah berkhidmat selama empat tahun di Hospital Kulim, sebelum ini.

Dalam pada itu, doktor ini yang turut bertugas di lapangan untuk melakukan ujian calitan (swab) menasihati rakyat Malaysia supaya mematuhi SOP dan kekal berada di rumah sekiranya tiada urusan penting.

“Kekal di rumah dan beri kerjasama sepenuhmya terhadap frontliner,” ujarnya lagi.

Klik link video

Sumber : m star

Continue Reading

Semasa

KWSP Akaun 1 Boleh Dikeluarkan. Ini Cara Dan Proses Bagaimana Untuk Keluarkan Dari Akaun

Published

on

By

KUALA LUMPUR: Individu layak boleh memohon pengeluaran simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) daripada Akaun 1, mulai bulan depan.

Jabatan Hal Ehwal Korporat KWSP dalam satu kenyataan memaklumkan, jika permohonan diluluskan, amaun boleh diakses sebanyak RM500 sebulan itu akan dikreditkan ke dalam akaun bank pemohon, bermula Januari tahun depan.

Tak Perlu Tunggu Pencen! Rupanya Ada 17 Jenis Pengeluaran KWSP Yang Ramai Orang Tak Tahu | YOY Network

Katanya, perincian mengenai akses untuk inisiatif pengeluaran itu yang dikenali sebagai i-Sinar, akan diumumkan pada Rabu depan.

“Kemudahan ini perlu dibuat berdasarkan satu perincian secara teliti bagi mengimbangi keperluan ahli menangani cabaran semasa dan memastikan simpanan persaraan untuk kesejahteraan masa hadapan.

“Perincian dan syarat kemudahan pengeluaran tambahan ini akan dibuat pada masa terdekat selepas keputusan akhir dimuktamadkan,” kata kenyataan itu.

Pengeluaran simpanan Akaun 1 tidak seharusnya menjadi satu-satunya cara untuk pencarum mendapatkan tunai bagi berdepan tempoh sukar COVID-19 - Alizakri. Foto NSTP

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, menerusi wawancara khas yang disiarkan TV3 baru baru ini, berkata beliau sudah meminta KWSP untuk memperhalusi cadangan pengeluaran daripada Akaun 1.

Katanya, ia dibuat selepas mendengar keluhan dan rintihan rakyat selepas kerajaan mengumumkan dalam Belanjawan 2021 bahawa hanya pengeluaran bersasar diberikan untuk Akaun 1.

Tengku Zafrul turut berkongsi data kira-kira 42 peratus daripada keseluruhan pencarum KWSP memiliki purata baki simpanan bawah RM5,000.

Permintaan untuk membenarkan pengeluaran Akaun 1 KWSP sebelum ini timbul selepas terdapat cadangan supaya kerajaan membenarkan pengeluaran wang dengan mengehadkan pengeluaran secara sekali keluar atau ‘one-off’ sehingga RM10,000 daripada akaun berkenaan.

Sumber : BHARIAN ONLINE

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

Continue Reading

Semasa

Dikatakan Terbabit SlNDlKET Haraam, AIha Alfa TampiI Memberitahu Sesuatu yg Mengejutkan

Published

on

By

Kecoh di media sosial mengenai penahanan lima rakan sejenayah termasuk seorang usahawan kosmetik pada Selalu lalu.

Ini selepas disyaki terbabit dengan sindiket penyeludupan d4dah methamphetamine rentas negara.

Menurut laporan Harian Metro, pasangan adik-beradik berusia 25 tahun dan 31 tahun yang menaiki sebuah kereta Ford Mustang.

Mereka ditangkap di sekitar Taman Serdang Perdana, Seri Kembangan, Serdang, Selangor.

“Hasil pemeriksaan ke atas kenderaan itu, polis berjaya merampas 120 bungkusan teh cina.

Ia mengandungi bahan disyaki dadah methamphetamine dengan anggaran berat 126.85 kilogram.

Dan nilai rampasan dianggarkan bernilai RM5 juta.

“Polis turut merampas sebuah kenderaan Ford Mustang dianggarkan bernilai RM500,000 yang didaftarkan di atas nama isteri kepada suspek kedua,”

Kata Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk Arjunaidi Mohamed.

Difahamkan, usahawan kosmetik di Kelantan itu menggunakan gelaran Datuk Seri.

Manakala adiknya adalah anggota tentera berpangkat biasa yang bertugas di ibu kota.

Bagaimanapun, semakan nama Datuk Seri pada kad perniagaan mendapati tiada dalam sistem yang berkemungkinan menggunakan gelaran palsu.

“Kedua-dua suspek tidak mempunyai rekod jenayah lampau dan ujian saringan urin negatif,” ujarnya.

Selain itu, tiga lagi suspek membabitkan dua warga tempatan dan seorang warga Indonesia berumur lingkungan 32 hingga 43 tahun.

Mereka turut ditahan dipercayai menjadi orang tengah sindiket berkenaan.

Tambah beliau, ketiga-tiga suspek positif dadah methamphetamine malah dua daripada suspek mempunyai rekod jenayah lampau dalam kes dadah dan jenayah.

Polis turut merampas tiga kenderaan Nissan Almera, kereta MPV Toyota Innova dan kereta Honda HRV.

Serta wang tunai berjumlah RM3,000 yang mana keseluruhan sitaan bernilai RM158,000.

Semua tangkapan ditahan reman selama tujuh hari mulai 11 November hingga 17 November dan kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Tinjuan di laman Facebook mendapati rata-rata warganet mula membuat pelbagai spekulasi.

Dimana cuba meneka siapa gerangan usahawan kosmetik tersebut dengan menggunakan ‘hint-hint’ diberikan.

Siapakah orangnya?

Jenuh fikir yang mana satu!

Macam2 ‘hint’ nak kena fikir

Rata rata netizenn berteka teki mencari siapakah gerangan usahawan tersebut dan secara tiba tiba nama Alha Alfa dikaitkan oleh netizenn.

Menerusi halaman facebook Alha Alfa beliau kongsikan beberapa tangkap layar dan beritahu bukan beliau orang yang dimaksudkan.

Dikatakan Terbabit Sindeket Haram, Alha Alfa Tampil Memberitahu Sesuatu yg Mengejutkan

Agak2 lah korg jgn lah nak main melvlu2 nak srang2 nak maln dm2 nak komen bukan2 kat ig sy..

Agak2 lah sy jual ddah..hahha main tngkap muat je..sy tgh huha2 ni tgh keje lagi..

Sorry guys nak sembvr tu, kaji dlu..xkn la sy sorg je pakai mustang kat malaysia ni..

Agak2 nak guna pakai gamba keta sy suka hati macamni.. ya allah..sedihhh.

Dikatakan Terbabit Sindeket Haram, Alha Alfa Tampil Memberitahu Sesuatu yg Mengejutkan

Komen Dari Orang Ramai

Org yg buat fltnah nie mmg bvsuk ati kt dato sbb skrng nie dato dh melonjak naik ke atas.

Kami yg mnjual product dato tau dato cmno……

Ini sume ujlan dr Allah…Jom kita same2 doa moga dato diberi kekuatan….

Jom kita submit doa di hari hujan nie moga ape mereka yg buat dato tue jatvh trsungkoq hendaknya.

Dikatakan Terbabit Sindeket Haram, Alha Alfa Tampil Memberitahu Sesuatu yg Mengejutkan

Cerita palsv cepat je tersebar… Pelikk la manusia ni…

Dato Alha Alfa ada je melepak dkt umh..siap baru makeup mawar lagi tuk abph.. Ayoooo uolss ni.

Sumber: Harian Metro (Ruwaida Md Zain) , Facebook

Continue Reading

Trending